We vonden: drie experts met een uitgesproken mening. Zoek de verschillen en overeenkomsten binnen deze drie branches. In deel één spraken we met John Wisseborn van Jongejan Wisseborn gerechtsdeurwaarders, in deel twee kwam Eric Sturkenboom van Sauer en Oonk Adviseurs en Notarissen aan het woord en in dit derde laatste deel spreken we met James van de Merbel van Lexence.
Wat is binnen de advocatuur de grootste uitdaging op het gebied van digitalisering?
De allergrootste uitdaging is verandermanagement. De technologie is er wel in de markt. Sterker nog, er is zoveel technologie, dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien. Daarom is het essentieel om te kijken naar het bedrijfsmodel vandaag de dag: waar wil je naartoe in de toekomst, moet daarvoor het bedrijfsmodel veranderen, hoe zitten processen in elkaar en hoe stem je daar de juiste technologie op af?
Technologie is erop geënt om werkprocessen te verbeteren, maar dat werkt alleen als je deze processen goed in kaart brengt. Dat is voor veel kantoren een uitdaging. Mijn tip? Doorbreek intern alle silo’s en zoek naar de gemeenschappelijke delers. Alle juridische professionals binnen het kantoor voeren acquisitie, registreren tijd, creëren documenten en declareren. Heb je de activiteiten en werkprocessen in kaart gebracht, kijk dan naar de bestaande applicaties en de infrastructuurlaag. Breng deze drie onderdelen samen in een overzicht. Dat is jouw blauwdruk. Deze helpt om sneller tools te adopteren, maar ook om bepaalde tools en trends links te laten liggen.
Als jij het voor het zeggen had, wat zou je dan als eerste binnen de advocatuur veranderen?
Dat ieder kantoor toegang heeft tot een basisblauwdruk, zoals ik hierboven schetste. Bij voorkeur visueel beschikbaar. Hier kun je snel bestaande en nieuwe technologieën tegenaan leggen en inzicht krijgen in de impact van nieuwe tools. In ieder kantoor, en in ieder rechtsgebied, zijn gemeenschappelijke delers te vinden. Hiervoor hebben we in het applicatielandschap allemaal dezelfde mogelijkheden. Met deze blauwdruk maak je vervolgens makkelijker keuzes die goed zijn voor de innovatie van je kantoor.
Wat is de grootste kans voor de advocatuur in relatie tot technologie?
Artificial Intelligence en robotisering die repeterende werkzaamheden overnemen. Tegelijkertijd is dit voor velen een grote angst. Ik ben van mening dat als het werk efficiënter kan, je ruimte hebt voor nieuw werk en je beter en gerichter advies kunt geven. De andere kans is die blauwdruk en een professional die voor jouw kantoor de vertaling tussen technologie, kantoorvisie en werkvloer kan maken. Die kan laten zien welke technologie er nodig is om een kantoor, op basis van de blauwdruk, goed te laten runnen. En als laatste: Business Intelligence (BI) rapportages, zodat je inzicht krijgt in je praktijkvoering.
Wat houdt advocaten tegen om deze kans te grijpen?
Vaak heeft dit te maken met de noodzaak om te veranderen. Het huidige verdienmodel lijkt bestendig. Toch denk ik niet dat we de komende tien jaar moeten doen, wat we de afgelopen tien jaar hebben gedaan. Wil je in deze concurrerende markt vooruitstrevend zijn, dan is digitale transformatie een no-brainer.
Van technologie tot verdienmodel: welke technologie heeft de grootste impact op het verdienmodel?
Dat is de combinatie tussen technologie en de generatiekloof. Technologie kan het gat minder groot maken. Innovatie gaat steeds sneller en de jonge generatie wil hierin mee. Zij wil anders werken, maar dan moeten kantoren daar nu voor openstaan en onderzoeken wat de nieuwe generatie nodig heeft. Er is binnen ieder kantoor een gouden combinatie te maken tussen de kennis van de oudere generatie en het idee van de jonge generatie over hoe het ook gemakkelijker kan. Als je die werelden kunt versmelten, is dat een mooi begin van transformatie.
Welke tip wil je jouw ‘tafelgenoten’ binnen de deurwaarderij en het notariaat geven?
Sta open voor de veranderende wereld en de snelheid van deze transformatie. Belangrijk is inzicht in de organisatie aan de hand van de juiste informatie. Dit doe je door gezamenlijk met de juiste ambassadeurs binnen kantoor de blauwdruk te bewaken. Zodra je goed hebt nagedacht over je businessmodel, je werkprocessen en applicaties krijgt een cliënt ook meer vertrouwen om zaken met je te doen. En een medewerker nog meer zin om voor je te gaan werken.
Technologie is geen doel op zich. We moeten ons vooral richten vooruitstrevendheid en het flexibele bedrijfsmodel creëren dat continu mee kan veranderen!
Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.