We vonden: drie experts met een uitgesproken mening. Zoek de verschillen en overeenkomsten binnen deze drie branches. In deel één spraken we met John Wisseborn van Jongejan Wisseborn gerechtsdeurwaarders, in deel twee komt Eric Sturkenboom van Sauer en Oonk Adviseurs en Notarissen aan het woord.

Wat is binnen het notariaat de grootste uitdaging op het gebied van digitalisering?

 

Eric Sturkenboom

 

De uitdaging is dat je niet precies weet wat de volgende uitdaging is. Er komen voortdurend dingen op ons af: de digitale oprichting van een BV, NFT (Non-Fungible Token) en diverse veranderingen vanuit het Kadaster en de KvK. De poortwachtersfunctie, Wwft en KYC leggen een extra druk op de dienstverlening. Al deze aspecten zijn zonder digitalisering niet in te richten. Niets mis met verandering, maar het is wel stoeien met de onzekerheden. Op welke termijn gaan projecten plaatsvinden, worden ze wel of geen succes en welke tools moeten we daarvoor implementeren? Daarbij is er de ‘angst’ om op het verkeerde paard - lees: softwareapplicatie - te wedden.

Als jij het voor het zeggen had, wat zou je dan binnen het notariaat veranderen?

Ik zou een specialistische adviseur met een helikopterview introduceren, die ontwikkelingen voor notarissen herkent en hiervoor technologie vergelijkt en aan kantoren voordraagt. Zo word je als notaris gerustgesteld dat je helemaal bij blijft én dat je de ­juiste technologische keuzes maakt. Zeker aangezien de techniek steeds lastiger te begrijpen is. Er staat zoveel te gebeuren, denk aan de NFT en de manier waarop aktes gaan passeren.

Daarnaast zou ik de opleiding interessanter en aantrekkelijker maken. We kunnen het ons niet veroorloven dat de nieuwe generatie wegblijft door negatieve geluiden. Ons vak is zo uitdagend. Denk aan het persoonlijke contact en de advisering op belangrijke, emotionele momenten. Het blijft een prachtig vak, ook voor jonge, ambitieuze ‘mensen-mensen’.

Wat is de grootste kans voor het notariaat in relatie tot technologie?

Doordat repeterend werk verder geautomatiseerd wordt, maak je aan de ene kant minder fouten en aan de andere kant verzet je meer werk. Hierdoor creëer je ruimte voor het mooiste onderdeel van ons vak: de emotie en beleving van de klant. Totdat robots emoties kunnen herkennen, zijn wij het ‘oliemannetje’ van de maatschappij. Als je je op deze menselijke emoties focust, dan kun je voortbestaan. Overlijden, echtscheiding, bedrijfsoverdracht: door mensen aan je tafel uit te nodigen en ze te adviseren blijf je van meer waarde. Samen bouw je aan een goed doordachte ‘levensloop’ van een persoon, ondernemer en/of bedrijf. De notaris houdt focus op de menselijke noot.

Haal je de notaris uit de keten, dan ontstaat er een onwenselijke verharding in de maatschappij. Maar als moderne notaris moet je wel blijven investeren in je kantoor, je mensen en je marketingboodschap, ook voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Het niet afdoen van je oogkleppen is levensgevaarlijk.

Van technologie tot verdienmodel: welke technologie heeft de grootste impact op het verdienmodel?

Dat is Linckr, een platform waar consumentendata worden uitgewisseld. Hierdoor hoeft data in de klantreis maar één keer opgevraagd te worden, waarna het wordt gedeeld in de hele keten. Ook een robot, een virtuele assistent, kan diverse werkzaamheden, zoals het overzetten van data naar een digitale kaartenbak, aanleren. Dit bespaart tijd en geld, waardoor je minder hoeft door te berekenen aan de klant. Je blijft financieel aantrekkelijk voor je klanten, kunt jezelf verdiepen in advieswerk en het biedt uitkomst bij het personeelstekort.

Welke tip wil je jouw ‘tafelgenoten’ binnen de deurwaarderij en advocatuur geven?

Voor een deurwaarder is vooral, wat John in het vorige deel al zei, voordeel te behalen in het zoveel mogelijk digitaliseren, al moeten stukken natuurlijk wel fysiek overhandigd worden. Daar de juiste mix in vinden, lijkt me een mooi streven. Ik denk dat voor de advocatuur vooral het voordeel zit in de verdere automatisering van bijvoorbeeld onderzoekswerk. Advocaten procederen veel en produceren grote stukken tekst. Alles wat daarbinnen gedigitaliseerd kan worden, betekent extra tijd die besteed kan worden aan hoogstaand advieswerk.

In deel 3: James van de Merbel (Lexence)

In deel 3 gaan we in gesprek met James van de Merbel over de uitdagingen en kansen op het gebied van digitalisering die hij ziet voor de advocatuur. Deel 3 verschijnt binnenkort op onze website.

Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.