In een vorig kort artikel uit deze reeks gaf ik aan hoe belangrijk het is om van ‘iets moeten’ naar ‘iets willen’ te gaan. Ik beloofde hierop in een volgend stuk verder te borduren. Voilà. Ik wil het kort met jullie hebben over het prikken van gaatjes in de woordwolk aan termen op het gebied van ICT en innovatie. Hoe stapt u daarvan weg?
Intrinsieke motivatie of hype
Tijdschrijven via een app, document management software, Document Assembly, Azure, sjablonen, Business Intelligence, Artificial Intelligence; prikkelende termen die ons brein doen aanzetten tot rondkijken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooi dat steeds meer kantoren een innovatieslag (willen) maken. Alleen, is dat op basis van een intrinsieke overtuiging of op basis van een hype? En in geval van het laatste, hoe stapt u als kantoor weg van die grote wolk aan terminologie?
Ik vind het belangrijk dat kantoren de tijd nemen om na te denken over wat ze echt willen wijzigen en waarom. Ik ben van mening dat je alleen maar echt blij kunt worden van nieuwe software, als het een voelbare pijn wegneemt of een aantoonbare verbetering brengt.
Jaren terug verscheen er een artikel van één van de Lexxyn Groep Partners in het Advocatenblad, met als insteek: werken in de cloud. Kantoren klopten destijds bij ons aan, alleen maar vanwege die nieuwe trend: cloud. ‘Ik wil ook in de cloud en hoe ziet de cloud er in jullie applicatie uit?,’ de vraag die ons bijna dagelijks werd gesteld (waarbij men vaak letterlijk naar het plafond, naar ‘de cloud’ keek). Het ging die kantoren niet om het oplossen van een probleem, of het verbeteren van een proces, maar om het meedoen met een trend. In dat geval: de cloud.
Prima, trendsetters hebben we nodig, alleen hoop ik mijn punt te hebben gemaakt: zorg dat de intrinsieke behoefte duidelijk is. Ga terug naar uw intuïtie en voel ook wat die, naast ratio, voor wijsheid te geven heeft. Schrijf alle woorden die bij u opkomen als u denkt aan een ideale werkomgeving op. Probeer de trendwoorden te vermijden. Dus niet: Ik wil een Artificial Intelligence (AI) toepassing, maar bedenk u waarom zou ik AI willen? Welk probleem lost het op? Wie weet is uiteindelijk de oplossing geen AI, maar bijvoorbeeld een Document Management Systeem.
Sta stil
Stop even met rennen. Bedenk uzelf dat voor nagenoeg iedere juridische professional automatisering ongrijpbaar is geworden. Het kan rust geven om u bewust te worden dat u ook geen ICT oplossing hoeft te verzinnen. Het enige dat u moet doen, is uw behoefte duidelijk hebben en uzelf daar hard voor maken. De juiste oplossing volgt dan vanzelf. Daarover in een volgende shortread meer, want: waar is die kritische advocaat die een leverancier fileert tijdens een presentatie?
Blogserie over besluitvorming in ICT projecten: ratio versus guts feeling
Dit artikel is deel 2 van 3 uit de rubriek: Besluitvorming in ICT projecten: ratio versus guts feeling. Een drietal blogs waarin Wilma van de Bildt (NEXTlegal), aan de hand van drie shortreads, ingaat op haar zienswijze in beslissingstrajecten.
“Ratio: vaak niet de basis waarop advocatenkantoren hun ICT-oplossingen aanschaffen. Gut feeling, oftewel de intuïtie, wordt ook nog weleens overgeslagen. Waarop wordt een keuze voor een nieuwe ICT-applicatie dan wel gemaakt? Steeds vaker is dat op basis van hetgeen een ander kantoor gebruikt. Referenties zijn een uitstekende bewijslast, begrijp me niet verkeerd, maar waarom maken we intuïtie (en nog belangrijker: het waarom we iets willen) niet belangrijker? Ik zeg: terug naar onderbuikgevoel en een kritische advocatennoot. In deze reeks neem ik u mee op mijn missie.”
Blogs uit deze reeks:
- Beste advocaat, wat wilt u nou echt?
- Prik ’s een gaatje in die wolk.
- Geen munten gooien, maar even de koppen breken.
Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.