Een gesprek met Roland Naber, Manager System & Support bij ICT Concept.

Schouders ophalen

‘Wat ontzorgen voor ons in de praktijk betekent?’ We regelen echt alles voor onze klanten op ICT-gebied. Stel, we zien dat een klant zijn mailomgeving gebruikt voor dossierapplicatiebeheer. Dan kunnen we onze schouders ophalen, maar dat doen we bij ICT Concept niet. Niet alleen omdat verkeerd gebruik van applicaties kan leiden tot problemen, zoals een vertraagde werking, maar omdat we nastreven dat het werk - door hedendaagse technologie - makkelijker wordt gemaakt. Dus wat doen wij? Wij gaan direct het gesprek aan met de klant en informeren hem dat Outlook niet gemaakt is voor het beheren van dossier- en document management.

Samen op zoek

Samen praten we over wat de behoeften van kantoren op dit gebied zijn en wat ze daarvoor denken nodig te hebben. Wij kunnen vervolgens onderzoeken welke applicaties er voor hun wensen beschikbaar zijn. Ook bekijken we wat de impact is van een dergelijk nieuw systeem en wat de kosten zijn. Het is namelijk zaak dat kantoren de juiste software gebruiken voor hun eigen unieke werkproces. Software moet iedere handeling faciliteren. Dit prediken wij niet alleen, wij gaan ook actief met de klant op zoek naar een invulling om het gewenste eindresultaat te realiseren. Wij zijn niet alleen dagelijks bezig met het oplossen en voorkomen van IT-problemen, maar ook met het signaleren van ingangen, waarmee we op strategisch niveau het gesprek met elkaar kunnen aangaan.

Strategisch meedenken

Ik vind het belangrijk om onze strategische rol expliciet te benadrukken, omdat ICT direct impact heeft op de bedrijfsvoering. Wij vinden het belangrijk om met kantoren mee te denken over een lange termijnplanning voor de IT-omgeving. Hierin proberen we continu een proactieve houding aan te nemen. Wij nodigen klanten uit voor strategische sessies en zetten ook het Lexxyn Groep Experience Center daarvoor in. Hier kunnen we kantoren prikkelen door hen te laten ervaren hoe IT in de toekomst voor ze kan werken. Het is daarnaast voor ons ook fijn om te weten wat de piketpaaltjes van een kantoor zijn. Op die manier kunnen wij hen namelijk nog beter ontzorgen.

Om de ‘we regelen ècht alles’ gedachte waar te maken, zorg ik ervoor dat de teamleden de juiste opleidingen krijgen, zowel op technisch- als op communicatief vlak. Ik streef ernaar dat alle collega’s zijn doordrongen van het belang van het geven van de juiste prioriteit aan technische vraagstukken. Is er een storing, dan krijgt dat de maximale prioriteit. Het mooie is; daar levert het hele team met plezier een vrije tennisavond voor in. Soms gaan we zelfs tot diep in de nacht door. Ik maak hieruit op dat het werk, zelfs als je een keer een nacht moet doorhalen, veel energie en voldoening geeft. Je weet immers dat je collega het onvoorwaardelijk ook voor jou doet én omdat iemand jou vraagt omdat je kennis en kunde wordt gewaardeerd. Dan is het hard werken, maar wel altijd samen. Zo zorgen we er als team voor dat het kantoor de volgende dag weer up and running is.

Op Sinterklaasavond aan het werk

Met het team spreken we niet alleen over het op het niveau houden van onze technische kennis, maar spreken we tevens ook graag uitgebreid over onze motivatie. Hebben we hetzelfde idee bij het helpen van kantoren? Teamleden moeten een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en welwillend zijn om een storing op te lossen, om succesvol te kunnen zijn. Zo heb ik zelfs op Sinterklaasavond het werk voorgelaten. Een collega was bezig met een migratie en had dringend hulp nodig. Ik ben er tussenuit geknepen om bij te springen. Gelukkig begrijpt mijn vrouw dat. De intentie om een stap extra te doen, dat zit op een plezierige manier ingebakken in het hele team. En dié loyaliteit, voelt de klant.

Dit artikel is ook gepubliceerd in de eerste editie van het Lexxyn Groep magazine Legal&Tech. Het volledige magazine kunt u hier lezen.

ICT Concept

ICT Concept helpt klanten bouwen aan hun succes door het ontwikkelen en leveren van efficiënte en effectieve ICT-oplossingen.