Dat de Lexxyn Groep een samenwerkingsverband is tussen zes ICT-bedrijven, weten de meeste lezers inmiddels wel. Maar wat ze niet weten, is dat de medewerkers van deze zes bedrijven elkaar als partnercollega’s zien. Over hoe dat komt, praten we met Mirjam Pijpers, HR Manager van Lexxyn Groep.

Mirjam, je bent zelf in augustus 2020 begonnen bij Lexxyn Groep. Wat viel je als eerste op?

Mirjam: De Lexxyn Groep is qua samenstelling voor een buitenstaander soms lastig te doorgronden. We zijn voor advocaten, notarissen en deurwaarders de one-stop-shop voor alles op het gebied van hun digitalisering, en tegelijkertijd opereren we daarnaast als zes zelfstandige bedrijven met ieder hun eigen medewerkers, cultuur, waarden, klanten en doelen.

Wat mij echter al snel opviel, is dat ze alle zes één ding gemeen hebben: een ontzettende bereidwilligheid om elkaar te helpen, van elkaar te leren en kennis op diverse vlakken met elkaar te delen. Waar mogelijk wordt er samen opgetrokken, dit om onze klanten de beste dienstverlening te bieden. Dat vind ik mooi; dat je als partner je eigen identiteit hebt en behoudt, en samen met je partnercollega’s gezamenlijk als doel hebt je klant het beste te bieden. Dat is een echte win-win situatie voor onze medewerkers en klanten.

Je hebt het over samen optrekken, waar moeten we dan aan denken?

Mirjam: De Lexxyn Groep Partners werken niet alleen voor de klant intensief met elkaar samen, maar door onze groepsaanpak hebben we ook schaalvoordelen kunnen realiseren. Zo kan een partner dankzij onze centrale Lexxyn Groep Backoffice gebruikmaken van een professioneel HR-, Finance-, Marketing- en Officeteam. Dus of je nu bij een kleinere of grotere partner werkt, dat maakt niet uit, je profiteert van de slagkracht van ruim 160 man.

Vanuit HR willen we graag meedenken en adviseren. Dit doen we op het gebied van performance & ontwikkeling, recruitment, arbo & verzuim, maar ook kunnen we voor partners beleid & arbeidsvoorwaarden opstellen en het naar wens partnerspecifiek maken. We kunnen centraal trainingen opzetten en medewerkers kunnen kennisdelen in onze A(accountmanagement)-, T(techniek)- en M(marketing)-Teams.

Wat merken de medewerkers zelf dan van die samenwerking?

Mirjam: Zelf noemen we het synergie. Voor de medewerker betekent het bijvoorbeeld dat hij of zij niet is gebonden tot de kennis van zijn of haar eigen organisatie, maar altijd kan sparren en leren van de andere collega’s in de groep. Zo verbreed je eigenlijk continu je horizon en denk je altijd out of the (eigen) box. Verder communiceren we intern over wat er overal gebeurt middels interne nieuwsbrieven en organiseren we bijeenkomsten en uitjes.

Waar er bij klanten gesproken wordt over de Customer Experience, richten wij ons op de Employee Experience. We willen niet alleen het beste uit onze medewerkers halen, maar er tevens voor zorgen dat zij hun ambities waar kunnen maken. Mocht je die ambitie, om welke reden dan ook, niet binnen je eigen organisatie waar kunnen maken, dan is er altijd een kans dat die ruimte er binnen een partnerorganisatie wel is. Zo is het al een aantal keren voorgekomen dat een collega is overgestapt, in goede harmonie, naar een andere Lexxyn Groep Partner. En zo werkt het ook voor sollicitanten: als je solliciteert bij het ene bedrijf en de match is er niet, dan kan het zomaar zijn dat je bij een andere partner juist wel perfect past.

Klinkt bijna als één grote familie?

Mirjam: Zeker, je bent dan ook altijd overal welkom. Collega’s kunnen bij andere partners gaan zitten werken. Je moet als je bijvoorbeeld naar ons kantoor in Amersfoort komt niet raar opkijken als je daar opeens collega’s van NEXTlegal tegenkomt die normaliter in Reeuwijk of Oosterhout zitten. Omdat we gezamenlijk 10 kantoorlocaties door heel Nederland hebben, is er altijd wel een kopje koffie en een collega in de buurt.

En voor de klant?

Mirjam: Er is één ding wat ik weet door mijn ervaring bij IT-organisaties, IT’ers willen gewoon altijd dat hun klant het beste krijgt. En omdat men binnen de Lexxyn Groep niet alleen gebonden is aan wat de eigen organisatie kan of levert, is dat ontzettend veel. Zie je een probleem bij een klant, dan kan je Lexxyn Groep Partner dat wellicht voor ze oplossen. Je bent dus echt van alle markten thuis voor de klant.

Wat ik ook veel terug hoor van collega’s, is dat ze het fijn vinden dat ze klanten niet van het kastje naar de muur hoeven te sturen. Ze zijn allemaal gericht op het helpen van de klant en dan is het wel zo fijn als je niet steeds hoeft door te verwijzen naar een ander telefoonnummer, maar dat je zelf die handschoen kan oppakken en intern, achter de schermen dingen geregeld kan krijgen. Werk je bij een Lexxyn Groep Partner, dan werk je dus eigenlijk bij heel de Lexxyn Groep.

Dit artikel is ook gepubliceerd in het Lexxyn Groep magazine Legal&Tech editie 2. Het volledige magazine kunt u hier lezen.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.