Frank Sijpkes - Senior Accountmanager: Maakt uw kantoor momenteel gebruik van applicaties die geïnstalleerd zijn op eigen servers en computers? Dan vraagt u zich net als ieder ander wel eens af of u dit in de toekomst zo wilt houden. Er wordt tenslotte veel gezegd en geschreven over het werken in de Cloud; een verzamelnaam voor ICT-diensten die niet lokaal op bijvoorbeeld uw eigen kantoorlocatie draaien, maar online. Het zal niemand ontgaan zijn dat veel kantoren inderdaad de overstap gemaakt hebben naar de Cloud. Maar wat zijn nu de grootste verschillen van werken in de Cloud tegenover eigen servers en computers (ook wel on-premises genoemd)? En is het werken in de Cloud wel de juiste keuze voor uw kantoor op dit moment?

#1: Flexibiliteit
Een belangrijk verschil tussen on-premises en werken in de Cloud is de flexibiliteit. Bij een on-premises omgeving investeert u in vooraf ingeschatte servercapaciteit, maar weet u niet op voorhand of dit voldoende is of juist te weinig is. Vergelijk het met een auto met vijf vaste zitplaatsen. Daar maakt u niet zomaar zeven zitplaatsen van. Met een Cloudoplossing heeft u wel schaalbaarheid en flexibiliteit. Meer capaciteit nodig, of juist minder? Geen probleem met het gebruik van de Cloud; de Cloud beweegt met uw behoefte mee.

#2: Investering
Kiest u voor een on-premises oplossing, dan heeft u direct te maken met hoge investeringskosten. Daarbij is het van essentieel belang om een inschatting te maken hoe het toekomstige ICT-landschap eruit zal gaan zien. Veelal wordt gewerkt met een horizon van vijf jaar. Maar is dit wel reëel? De Cloud staat bekend als een “pay as you go” model, u betaalt een vast bedrag per maand voor hetgeen u nodig heeft en/of wat u heeft gebruikt.

#3: Verborgen kosten
Niet alleen de initiële investering is hoger bij een on-premises omgeving, maar onderschat de verborgen kosten niet. Denk hierbij aan de afschrijving. Maar ook kosten voor dure vierkante meters als het gaat om serverruimtes, inhuur van IT personeel en het onderhoud, beheer en de beveiliging komen bij een on-premises oplossing voor uw rekening. Het gaat hier om verborgen kosten die niet direct zichtbaar zijn, maar bij een Cloud oplossing wel voor u geregeld zijn. En dat gaat volgens officiële cijfers om maar liefst 91% van de kosten voor een on-premises omgeving.

Bron: https://www.mtel.nl/site/kosten-cloud-vergeleken-met-on-premise-contact-center

#4: Updates
Naar updates heeft u geen omkijken meer als u gebruikmaakt van de Cloud. Deze worden uitgevoerd en zijn de verantwoording van de Cloud provider. U beschikt dus altijd over de meest recente applicaties. Daarnaast bent u, als u overstapt van on-premises naar de Cloud, geen geld en tijd meer kwijt aan het installeren van updates.

#5: Ontzorging
Werken in de Cloud betekent dat u zich kunt richten op uw zaken. Geen zorgen over de updates, licenties, verouderde hardware, afschrijving, back-ups, monitoring en meer, maar dagelijks werken met de laatste versie, actuele updates en een veilige omgeving. Bij een on-premises omgeving is dat uw verantwoording.

#6: Implementatie
Het werken met een Cloud oplossing kan vaak snel en zonder complexe implementatietrajecten; het is namelijk al beschikbaar. De implementatie van een on-premises oplossing is daarentegen tijdrovend en hierdoor kostbaar. Dat is logisch, omdat bij u op locatie alle onderdelen van de ICT-omgeving opgebouwd dienen te worden.

Hoe maakt u de juiste keuze?
Gelukkig is de keuze tussen een on-premises omgeving en de Cloud niet glashard; er zijn hybride vormen mogelijk, de mix van on-premises en Cloud. Wel is het goed om een duidelijk beeld te hebben, zodat u een goede keuze voor uw kantoor kunt maken. Onze ICT Adviseurs helpen u graag met het maken van een passende keuze.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.