Eugene Haarmans - Commercieel Directeur Clip Consultants: Afgelopen maandag werden we opgeschrikt door een botsing voor de deur: 2 auto’s frontaal op elkaar. Een mevrouw in een Renault Twingo wilde gewoon rechtdoor op dezelfde weg. Ze ging nog even voor een boodschap misschien. Een meneer in een oud Polo’tje kwam door nog onbekende oorzaak op haar weghelft en botste recht op de Twingo. Gelukkig had de mevrouw met de Twingo airbags die de schade enigszins beperkten. Daar stond ze dan, half gewond. U begrijpt, haar planning voor die dag en misschien wel voor die week liep in het honderd.

Toen ik na alle commotie bekomen was van de harde klap en weer aan de slag ging, zette het mij wel aan het denken. In principe gaat het in het zakelijk leven ook zo; jij kunt dan wel mooi je pad hebben uitgestippeld, je kantoor op orde hebben en het vizier op vooruit. Maar als een concurrent op dezelfde weg belandt heb je kans dat jij wel móet stoppen. Deze concurrent pakt jouw klanten, jouw weg vooruit. En daar sta je dan. De schade misschien enigszins beperkt omdat jij de zaken verder goed verzekerd en geregeld hebt. Maar het kost je altijd iets. In het slechtste geval je hele toko. En moet je stoppen ofwel helemaal opnieuw beginnen. Simpelweg omdat jouw potentiële klanten naar de concurrent gaan.

Doe het anders dan de concurrent
Het verschil met het voorbeeld van de botsing is dat zakelijk gezien je zo’n situatie makkelijker kunt voorkomen. Door iedereen nét even een stapje voor te zijn. Zorg dat anderen niet op jouw weghelft komen, maar desnoods achter jóu aan hobbelen.
Maar hoe doe je dat? Denk na over waarin jij je als kantoor onderscheidt. Waarin wil jij het verschil maken? Ga hier echt een keer voor zitten. Factoren om over na te denken zijn focus, profilering en onderscheidend vermogen. Werk actief aan het uitbreiden van je bereik en je netwerk. Laat jouw doelgroep weten dat jij er bent, hoe je te werk gaat en hoe ze jou kunnen bereiken. Ga er niet vanuit dat zij wel naar jou toekomen als ze je nodig hebben. Zo werkt het gewoon niet meer. De concurrent communiceert namelijk wel. Er zijn tegenwoordig vele manieren en middelen die het gewenste resultaat kunnen bewerkstelligen. Kies een manier die bij jou past. Ga dus niet twitteren of bloggen als je je daar niet comfortabel bij voelt.

Verder zul je op de hoogte moeten zijn wat er speelt in de markt, maar ook lokaal, in de directe omgeving. Kijk om je heen. Zorg dat je website opvalt en goed in elkaar steekt. Ben open en transparant. Laat mocht dat nodig zijn een professional van buiten advies geven op het vlak waar je zelf minder verstand van hebt. Durf dat aan!

Last but not least: zorg dat je automatseringssystemen goed voor je kunnen werken. Zorg dus dat je alles vanaf de basis juist vastlegt en doe aan relatiemanagement; noteer die verjaardag en stuur dat kleine felicitatie-berichtje. Om maar een klein voorbeeld te noemen. Het loont. Zo voorkom je de (meestal onverwachte) frontale botsing!

P.s. kom anders bij ons langs op PLEIT2015, wij staan klaar met een lekker kopje koffie!

 

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.