Wilma van de Bildt - Accountmanager Trivium Software: Op 12 juli jongstleden is in de Eerste Kamer met algemene stemmen het wetsvoorstel: “Vereenvoudiging en digitalisering rechtspraak” aangenomen. De kamerleden gingen allen staan! De digitalisering van de Rechtspraak gaat nu echt van start. Voor alle partijen die te maken hebben met procesrecht, breken spannende tijden aan.

KEI: wat is het ook alweer
De komende jaren zullen onder de noemer KEI (Kwaliteit en Innovatie in de Rechtspraak) belangrijke wijzigingen worden aangebracht in het bestuursprocesrecht en voornamelijk in het burgerlijk procesrecht.

De rechtspraak wordt toegankelijker en sneller door eenvoudigere procedures en digitalisering. Naast het vereenvoudigen van de procedures krijgen u en uw procesvertegenwoordiger straks de mogelijkheid te communiceren met de rechter vanuit uw eigen digitale omgeving. U krijgt hiervoor een digitaal dossier op 'Mijn Rechtspraak', het digitale portaal dat speciaal hiervoor wordt ontwikkeld. De rechter en de procespartijen dienen hun stukken in via het portaal en kunnen daar het dossier inzien, het verloop van de procedure volgen en elkaar berichten sturen. Bij de ontwikkeling van het portaal wordt veel aandacht besteed aan beveiliging, zodat de privacy gewaarborgd blijft. Digitaal procederen wordt op termijn verplicht voor bedrijven en andere rechtspersonen.

Verandering
Waar het ene kantoor al volledig voorbereid is op KEI, zal dit voor een groot aantal kantoren een grote verandering van hun werkwijze en kantoorcultuur met zich meebrengen. Het beeld van de advocaat, jurist, deurwaarder die met een lijvig dossier de rechtbank betreedt gaat voorgoed uit het straatbeeld verdwijnen. De ordner wordt vervangen door een laptop of tablet. En na het vertrek van de typemachine zal nu óók daadwerkelijk afscheid worden genomen van de fax.

Kansen
Kantoren, pak uw kans! Deze overgang kan de perfecte opstap zijn om de bezem er eens goed doorheen te halen. Is uw werkplek digitaal proof? ‘Leest’ uw beeldscherm prettig? Is uw scanner in staat de papierstroom, die er voorlopig nog zal zijn, vlotjes om te zetten naar digitale bestanden? Heeft u een goede digitale opslagmogelijkheid voor uw dossier en is deze ook vanaf externe locaties, eenvoudig en veilig, benaderbaar? Geen half werk meer, maar alle data eindelijk overzichtelijk bij elkaar. Zo kan een nood zeker een deugd worden.  

Kiezen
Het besluit om te gaan veranderen is genomen, u heeft budget vrijgemaakt en u bent er helemaal klaar voor. Maar hoe nu verder?

Wellicht weet u al precies wat u wilt en wat er moet veranderen. Maar misschien heeft u ook wel geen idee van wat u precies moet doen, waar u moet beginnen en wat überhaupt de mogelijkheden zijn. Wie gaat u helpen met het inventariseren van de mogelijkheden en het maken van de juiste keuzes?

De juiste partner vinden is hiervoor van essentieel belang. Maar hoe pakt u dat aan? Kiest u voor het internet als ‘datingsite’ en laat u zich verleiden door aantrekkelijke aanbiedingen en lokroepen? Of kiest u voor een betrouwbare partner die kennis van zaken heeft en u goed en snel kan helpen?

De keuze die u maakt heeft een groot en direct effect op uw dagelijkse praktijk. Immers, iedere praktijk is anders, uniek. Net als de mensen die er zitten. En u kunt uit heel veel oplossingen kiezen. Maar heeft u echt de zin en vooral de tijd om alle opties te bekijken? Alleen al het vergelijken van alle mogelijke keuzes in beeldschermen kan u met gemak een dag kosten. En heeft u dan datgene wat bij u past?

Succes
Het vinden van de juiste partner is essentieel voor het wel of niet slagen van deze digitale transformatie. U wilt als kantoor een dienstverlener die uw bedrijfsprocessen kent en begrijpt. Kortom, een expert die u, in dit onbekende digitale landschap, begeleidt en adviseert.

Bij Trivium Software doen wij niet anders dan het helpen en ondersteunen van juridische dienstverleners. Dagelijks ontwikkelen wij samen met onze klanten passende oplossingen die aansluiten op de behoefte van de eindgebruiker. Samenwerking is daarbij de sleutel tot succes. Wij helpen u graag bij deze noodzakelijke digitale transformatie. Wilt u ook hulp? Neem dan direct contact met ons op! 

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.