Martin Duijs - Devoon: Waarom doet Devoon wat het doet, hoe doen ze dat en wat levert dat nu op? Negatieve gevoelens zijn niet echt bevorderlijk als je iets wilt bereiken of mensen iets goeds wilt bieden. Of wel? Gek genoeg is juist een negatief gevoel de basis van het ontstaan van Devoon als bedrijf en (NEXT)assyst als softwarepakket.  

Bij de intrede van ‘de compjoeter’ was het notariaat één van de eerste beroepsgroepen die gebruik ging maken van het nieuwe gereedschap. Best hip en modern eigenlijk. Sommigen van u denken nog met weemoed terug aan WordPerfect.  

Gebruikersvriendelijkheid (inderdaad een kreet die binnen de wereld van ICT nogal aan erosie onderhevig is) was nog iets dat niet mogelijk was of waar in ieder geval geen aandacht aan gegeven werd. De machine deed wat ie deed en de mens paste zich daarop aan of gebruikte de duurbetaalde machine maar heel mondjesmaat. Een beetje een wereld waarin machines bepaalde hoe een werkproces eruit moest zien. 

Eén van onze oprichters, John Lugten, zag en hoorde dat met lede ogen aan. Dagelijks hoorde hij de frustraties aan van zijn echtgenote (die werkzaam was als klerk) over de werking of het gebrek daaraan van pakket x of y. Deze frustratie is de basis geweest van ons credo, de basis van ons bestaan.

Dat kan beter en vooral makkelijker!
Hoe moet je dan begínnen met het ontwikkelen van een software pakket voor deze bijzondere beroepsgroep? Dat is eigenlijk heel erg eenvoudig. Gewoon, door te praten met, en te luisteren naar, de mensen die we denken te kunnen helpen. De behandelaars, klerken en kandidaten die elke dag de juiste stukken op de juiste plaats moeten leveren.  

Ik was er zelf niet bij, maar ik denk dat dit voor John één van de mooiste perioden uit zijn loopbaan is geweest. Zoveel gedachten, wensen, ideeën, hersenspinsels en schijnbare onmogelijkheden omzetten naar iets waar de kantoren werkelijk iets aan hebben en ook mee wíllen werken.  
 
Uitermate belangrijk zijn en blijven natuurlijk de mensen bij Devoon. Naast hun kennis en kunde hebben ze nog iets essentieels nodig. Zij moeten het geloof hebben in het ‘waarom’ we zijn begonnen. We hebben nu een club mensen bij elkaar die dat geloof hebben en er trots op zijn elke dag weer iets moois te kunnen doen voor de klanten van Devoon. En, geloof  me, dat is heerlijk werken. Okay, soms wat chaotisch en hectisch maar saai is het net als in het notariaat nooit. 

Wat levert dit op?
Een heerlijk werkend en doordacht product; assyst . Een softwarepakket volledig toegespitst op het notariaat maar met de ogen gericht op de buitenwereld en wat de toekomst kan brengen. Naar ons idee - en naar ik aanneem ook naar het idee van 1/3e van de mensen binnen het notariaat - is dat best goed gelukt.  

De basisgedachte is en blijft: “Dat kan beter en vooral makkelijker!”. Gevolg hiervan is dat we dus niet kunnen blijven voortborduren op wat er is. Natuurlijk kan je met een oude Ferrari ook van A naar B maar of dat goed is voor het milieu is de vraag. Verder is het duidelijk dat allerlei technologische ontwikkelingen niet goed in te bouwen zijn in of op de oude Ferrari. Dat wordt een bende en is ook niet meer goed en veilig te onderhouden voor de monteurs. Daarom zijn we inmiddels aanbeland bij de 3e! generatie van assyst, NEXTassyst!  

De wereld, en zeker die van het notariaat en ICT, staat niet stil. Elke dag horen u en ik wel iets nieuws of komt u in contact met mensen en hun ideeën. Het zou zonde, en bijna beledigend, zijn om met die ideeën en mogelijkheden niets te doen.  
 
Zoals u tijdens PLEIT2015 heeft kunnen ervaren, gaat de juridische wereld in een sneltreinvaart door een aantal veranderingen heen. Het is dus van belang voor Devoon - maar zeker ook voor u als beroepsgroep - dat we gezamenlijk in ieder geval deze sneltrein kunnen bijhouden. En eerlijk gezegd, is het ons streven om deze trein vóór te blijven.  

En daarom, nodig ik u van harte uit om met mij en mijn collega’s van gedachten te (blijven) wisselen. Dan kunnen we  ontdekken of u en Devoon de juiste klik hebben om samen de toekomst tegemoet te treden.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.