Ella Rietbergen -  Marketingcommunicatie Clip Consultants: Ik las laatst een bericht in de krant over dat goede vrienden soms meer als familie voelen, dan de echte familie zelf. En dat die vrienden wat in te brengen zouden moeten hebben, bijvoorbeeld bij jouw overlijden. Helaas is dat niet zo eenvoudig te regelen. Datzelfde geldt voor als je wilt schenken aan vrienden onder dezelfde fiscaal gunstige tarieven die gelden voor bloedverwanten. Er moet meer ruimte zijn voor de sociale verbanden in de maatschappij. Die zijn nu eenmaal veranderd, maar de wetgeving is daar nu (nog) niet op aangepast.

Zo gaat dat. Omgevingsfactoren veranderen, verhoudingen veranderen, relaties veranderen. En zo nu en dan wordt de wetgeving daarop zelfs ook aangepast. Tijden veranderen, en snel ook. Ik denk dat de kinderen van onze kinderen zich straks niks kunnen voorstellen bij hoe het er nu aan toe gaat. Die kijken straks ‘oude’ films met advocaten die sjouwen met van die dikke dossiers onder de arm. Raar zeg. Onhandig ook. En zo onveilig!

Ik ben nog niet oud (vind ik zelf). Tijdens mijn studie maakte ik verslagen met Word Perfect en Dos en opslaan ging met diskettes. Geen tiener van nu die weet waar we het over hebben. En we doen nu praktisch alles met de telefoon. Behalve bellen eigenlijk. Het is lekker handig om te appen, mailen, berichtjes te sturen. En op de hoogte te blijven van actualiteiten. Of dat nu wereldnieuws is of nieuws van je vrienden. ‘Social’ media heet dat dan. Maar is het echt zo sociaal? Je kunt het zelf redelijk sturen maar het gevaar ligt op de loer.

Heb je bijvoorbeeld aardig wat volgers dan kun je je ongenoegen over een verkeerde service van een bedrijf even lekker in de picture spelen. En óf je dan ineens wordt geholpen. Dat werkt als een tierelier. Dat wordt meteen opgepikt. Er zitten tegenwoordig mensen op om dat de hele dag te checken, met name bij de grotere bedrijven met een reputatie te verdedigen. Want wat een waarheid is als een koe: “A brand is not what you say it is, its what they say it is”.

En als je het niet goed regelt ligt ook nog eens alles op straat. En dan uiteraard precies de zaken die je níet op straat wilt hebben. Ook daar zijn weer oplossingen voor gecreëerd. Beveiliging van online data is een vak apart. Net als alles rondom privacy-regels trouwens. Daarom is het zo fijn dat je bepaalde zaken door anderen kunt laten regelen. Die er verstand van hebben. Zowel op marketing- als op ICT gebied. Want schoenmaker blijf toch bij je leest!

Aanpassingsvermogen
De online-wereld veranderd voortdurend. En wij passen ons steeds weer aan. Ik lees bijvoorbeeld nu alweer berichten dat men om te ontstressen zich voorneemt ook eens een dag zónder telefoon of computer te doen. En dat blijkt best moeilijk. Ga maar eens na bij jezelf: hoe lang kan ik iets ondernemen zonder de drang te voelen om online te gaan of iets te checken? Verslaving van de 21e eeuw.

Hoe dan ook: ik dwaal af.  Ik kan zo nog wel even verder voortborduren. En dan kom ik misschien wel uit bij de mantelzorg waar we juist weer terug zijn bij af. Waarbij familie en je sociale omgeving juist weer zo belangrijk zijn.

Tijden veranderen, IT verandert mee, wetgeving verandert mee. Verandert uw organisatie ook op tijd mee?

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.