Dit blog is een vervolg op deel 1 van ons thuiswerkonderzoek. Voor dit onderzoek vroegen wij onze relaties hoe zij omgaan met het thuiswerken. In deel 1 constateerden we onder andere dat medewerkers de zorg voor de kinderen, en de plek in huis waar gewerkt wordt, de belangrijkste onderwerpen vinden om afspraken over te maken met het thuisfront. In deel 2 gaan we in op welke oplossingen men gebruikt en hoe de toekomst van thuiswerken eruitziet.
Thuiswerken heeft voordelen, maar ook nadelen
Het thuiswerken heeft voor- en nadelen voor de medewerkers. Als belangrijkste voordelen benoemen ze meer flexibiliteit in werktijd (72,34%) en het wegvallen van de reistijd (63,83%). De flexibiliteit in werktijd vraagt uiteraard ook iets van de werkgever en de aard van het werk. Niet al het werk kan buiten een 9-tot-5 tijdframe worden uitgevoerd, en niet elke manager is in staat zich aan deze nieuwe “vrijheid” aan te passen.
Vraag: welke voordelen beleeft u aan het thuiswerken?
Zoals gezegd heeft thuiswerken ook nadelen: 52,17% zegt de connectie met collega’s en het bedrijf te missen. Veel organisaties proberen deze binding wel in stand te houden. Bijvoorbeeld door wekelijkse teamcalls, virtuele vrijdagmiddagborrels of zelfs complete online pubquizen te houden. Ook zien we dat veel organisaties met enige regelmatig iets bij de medewerkers op de mat laten vallen als attentie. 32,61% van de deelnemers geeft ook aan teveel afleiding van kinderen en/of hun partner te hebben. Logisch in een tijd dat kinderen thuisonderwijs kregen, en partners ook thuis aan het werk waren.
Tot slot geeft 28,26% aan online meetings vermoeiend te vinden, en 26,09% vindt het lastig om een goed ritme in de dag te krijgen. Dit kan op de lange termijn allemaal leiden tot stress, oververmoeidheid en daarmee van invloed zijn op de productiviteit. Het is voor werkgevers dan ook belangrijk voor al deze onderwerpen voldoende aandacht aan te blijven besteden. Zo houden ze medewerkers ook onder deze nieuwe omstandigheden duurzaam inzetbaar.
Vraag: Welke nadelen kleven er voor u aan het thuiswerken?
Spullen zijn niet het probleem
De meeste medewerkers hebben hun thuiswerkplek prima op orde. Iedereen is voorzien van een laptop of desktop met een internetverbinding, en bijna iedereen is ook mobiel (79,25%) bereikbaar. Het is dan ook interessanter om te kijken naar wat men mist. De grootste wensen van medewerkers zijn een ergonomische bureaustoel (37,14%), een (in hoogte verstelbaar) ergonomisch bureau (48,75%) en een printer (40%). Het inrichten van een goede en ergonomische werkplek is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Nu medewerkers opeens thuis gaan werken, zien we veel pragmatische oplossingen ontstaan. Medewerkers nemen bijvoorbeeld tijdelijk hun bureaustoelen, beeldschermen of printers mee naar huis. Maar wanneer medewerkers weer meer naar kantoor gaan, en daarnaast wellicht structureel willen gaan thuiswerken, zal er een duurzame oplossing moeten worden bedacht.
Vraag: Welke spullen mist u om effectief thuis te kunnen werken?
Welke software gebruiken we om in contact te blijven?
De grote vraag boven de markt is momenteel; wat is de beste oplossing om met elkaar in contact te blijven? Met stip op 1 (90,38%) blijft e-mail het populairste middel om te communiceren. Op de voet gevolgd door Microsoft Teams (75%) en WhatsApp (73,08%). Met name Microsoft Teams heeft de afgelopen maanden een enorme groei doorgemaakt. Het is momenteel één van de beste oplossingen voor (video)bellen en online vergaderen. Teams krijgt van Microsoft een steeds prominentere rol in Office 365 op het gebied van samenwerken aan, en uitwisselen van, documenten.
Teams is daarom is het een applicatie geworden die elke op Microsoft gestandaardiseerde organisatie serieus moet nemen. Daar komt bij dat Microsoft Teams zich ook uitstekend laat integreren met telefooncentrales, zodat Teams en telefoniegebruikers ook met elkaar in contact kunnen staan. Enkel voor het hosten van webinars moet Teams (op dit moment nog) zijn meerdere erkennen in Zoom.
Vraag: Welke software gebruikt u om in contact te blijven?
Is thuiswerken een blijvertje?
Het noodgedwongen thuiswerken is voor veel medewerkers en werkgevers een eye-opener geweest. Veel aannames over productiviteit en effectiviteit bleken onterecht. Op de plekken waar de werknemer het juiste vertrouwen kreeg, is dit ook vaak beloond met een hoge productiviteit. Veel medewerkers, bijna 70%, zijn dan ook voornemens om vaker of zelfs structureel, vanuit huis te gaan werken.
Vraag: Bent u voornemens ook na de Coronacrisis thuis te blijven werken?a
Werkgevers en medewerkers zullen zich dus moeten gaan voorbereiden op deze nieuwe omstandigheden. Medewerkers zullen minder vaak op kantoor zijn en hebben dus behoefte aan een goede werkplek thuis. Dit vraagt betrokkenheid van beide kanten. De werknemer moet goed aan kunnen geven wat hij/zij nodig heeft, en de werkgever moet bereid zijn hierin (tot op zekere hoogte) te faciliteren.
Wij verwachten dat dit binnen veel organisaties nog wel wat wrijving gaat opleveren. Elke thuiswerkplek - en het daaraan verbonden beleid - zal uiteindelijk ook het nodige maatwerk nodig hebben. Wij oordelen op basis van dit onderzoek dat de technologie het probleem niet is. Vooral de thuissituatie en de werkgever/werknemer relatie gaan bepalen of thuiswerken in een organisatie een succes gaat zijn.
Voor een visueel overzicht kunt u ook beide infographics bekijken die voor dit onderzoeksresultaat gecreëerd zijn.