Claudia Heemskerk, Operationeel Manager: In de juridische sector spelen momenteel interessante ontwikkelingen: business development, tarievendruk, veranderende klantbehoeften, KEI, innovaties, nieuwe businessmodellen en organisatievormen en (online) concurrenten. Leuk, deze ‘evolutie’, maar hoe speel je hierop in? Een vraag die niet alleen kantoren, maar ook zelfstandig werkzame advocaten en juristen in de Nederlandse markt bezighoudt.

Responsiveness en ondernemerschap
Om aan de slag te gaan met deze veelal digitale ontwikkelingen worden kwaliteiten als aanpassings- en inlevingsvermogen van steeds groter belang. Het leveren van kwaliteit is een gegeven. Daarbij wordt het voor professionals steeds moeilijker je puur op basis van je kennis te onderscheiden. Werk ook aan je ondernemerskwaliteiten—de mate waarin je openstaat voor ontwikkelingen, flexibel mee beweegt en op ontwikkelingen inspeelt.

Het wordt steeds belangrijker om naast vakgerichte kennis, ook te blijven investeren in andere kwaliteiten. Denk aan het ontwikkelen van je sociale- en digitale vaardigheden, het lezen van vakliteratuur, bijhouden van marktkennis en het volgen van cursussen. Belangrijkste is echter om de dialoog met je cliënten, prospects, collega’s, medewerkers en stakeholders aan te gaan en vervolgens aan de slag te gaan met de input. Dat is responsiveness. Laat in de dialoog nieuwsgierigheid winnen van efficiëntie, dat biedt nieuwe perspectieven en kansen. Stel vragen, om te beginnen ‘waarom?’.

Aanpassen aan externe factoren
Cliënten verwachten meerwaarde van je. Dat betekent dat je niet alleen zorgt voor effectiviteit van je werkzaamheden, maar dat je ook een heldere visie op de toekomst hebt. Dit realiseer je door intensief te luisteren en om je heen te kijken. Door je horizon te verruimen, kun je eenvoudiger op het juiste moment passende oplossingen bieden. Maar buiten je comfortzone liggen ook thema’s die je aandacht opeisen. Denk aan vragen als:

  • Willen cliënten en prospects online met je kantoor samenwerken? 
  • Dient je website responsive - automatisch aanpasbaar voor verschillende apparaten - te zijn? 
  • Vertelt je fingerspitzengefühl je dat het tijd is nieuwe diensten te ontwerpen of je te storten op een andere werkwijze? 
  • Zoek je naar een online platform voor het genereren van nieuwe opdrachten? 
  • Vraag je je af of je een doelwit bent voor cybercrime?
  • Wil je via Google beter gevonden worden? 
  • Of wil je voorbereid zijn op de digitalisering van de rechtspraak?

Dit is slechts een greep uit de vele vragen die in ons dagelijks werk de revue passeren. Antwoorden zijn voorhanden, maar het is zaak ze ook te vinden. Praat en luister daarvoor naar je stakeholders en betrek externe factoren op je vraagstuk. Zorg dat je al bij de eerste signalen aan de slag gaat met je uitdaging. Want niet alleen de markt verandert, de verwachtingen van de cliënten ook. Zij rekenen erop dat je bereid bent af te stappen van je routines, alert bent en kansen oppikt. Voor jezelf maar ook voor hen.

Inspiratie opdoen
Gelukkig zijn er in de juridische sector, maar ook daarbuiten, partijen die met kennis van zaken voor je aan de slag kunnen, die je kunnen inspireren. Zij hebben het wiel al eens uitgevonden, want je bent zeker niet de enige met dit vraagstuk. Zoals uit bovenstaande vragen al blijkt, hebben veel onderwerpen betrekking op digitalisering. Hoe kan technologie bijdragen aan een succesvolle toekomst? Een tip: geef ICT de aandacht die het verdient. Als juridische professional heb je met goede digitale vaardigheden een streepje voor. Je kunt gewoonweg voordeel behalen als je ICT op orde is. Combineer vaardigheden en responsiveness met creativiteit en technologie en je hebt een uitstekende basis. Met de juiste toepassing van deze bouwstenen, creëer je de gouden combinatie.

Ondernemende juristen
Het belang van responsiveness en ondernemerschap wordt ook gesignaleerd door prominente organisaties, zoals het Netwerk voor Ondernemende Juristen. Sinds een aantal jaren reikt dit netwerk de Dutch Independent Legal Award (DILA) uit. En dit jaar ligt daarbij de nadruk op responsiveness.

Een initiatief dat wij van harte ondersteunen, aangezien het niet alleen voor grote kantoren, maar voor alle praktijken en zelfstandigen belangrijk is met een open geest zaken te doen. Eind januari wordt deze felbegeerde award tijdens het exclusieve DILA diner uitgereikt aan de meest responsive, zelfstandige juridische professional. Wie van de genomineerden speelt het best in op de ontwikkelingen en de veranderende klantwensen?

Ik durf te wedden dat de winnaar van de DILA-Award een digimeester is. Of in ieder geval de juiste partners om zich heen heeft verzameld om het verschil te maken.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.