Het Lexxyn Groep Accountteam (A-team) schaart zich voor dit gesprek rondom Claudia die na acht jaar elders een nieuwe uitdaging aangaat. Onder leiding van Claudia groeide de Lexxyn Groep van een A4’tje uit tot een serieuze organisatie, die significante meerwaarde biedt voor de juridische sector. Het A-team praat met Claudia over scepticisme en succesvolle Lexxyn Groep projecten. Maar ook over directheid en ‘koken met sterren’.
Martin: ‘Claudia, zover als ik me kan herinneren was jij steevast iedere maand bij alle Lexxyn Groep Partners aanwezig, zo ook bij ons. Je werkte, praatte en lunchte mee. Wat was daarvoor jouw drijfveer?’
Claudia: ‘Toen ik acht jaar geleden startte was mijn uitgangspunt een papieren plan; een idee, dat van scratch af aan moest worden opgebouwd. Ik moest handen en voeten geven aan iets dat nog niet bestond en waar mensen geen voorstelling bij hadden. Gelukkig hadden we met de Lexxyn Groep wel een duidelijke missie: het stimuleren van samenwerking tussen de Lexxyn Groep Partners met als doel: een brede kennispartner op het gebied van ICT te worden voor de juridische sector.
‘Zeggen dat je gaat samenwerken is echt wel wat anders dan daadwerkelijk gaan samenwerken.’
Ik was overtuigd van de synergetische meerwaarde als ik partners aan het samenwerken kreeg door ze te laten inzien hoe ze samen meer konden bereiken. Juist door de partners de onderlinge verbanden te laten zien en de valkuilen, oplossingen en kansen van ieders bedrijf te delen. Door al die kennis, ervaring en productportfolio’s samen te brengen konden we een onderscheidend vermogen creëren. Alleen, zeggen dat je samenwerkt en daadwerkelijk samenwerken zijn twee totaal verschillende dingen. Intensief samenwerken vanuit een gezamenlijk doel kost tijd en doorzettingsvermogen.
Wat gedurfd was, was dat er niet geïnvesteerd werd in een dure verkoper maar in iemand die de interne organisatie zou opzetten. Tevens was het de taak van die persoon om dat wat we zeggen ook waar te maken, en te borgen. Ik heb vooral veel tijd gestoken om de Lexxyn Partners, hun bedrijfsculturen en mensen te leren kennen. De eerste maanden zat ik het grootste gedeelte van mijn tijd bij de partnerbedrijven zelf. Laptop erbij en werken maar; de beste manier om te proeven wat er speelde en te zien wat ieder bedrijf nodig had van Lexxyn Groep. Vanuit daar was ik in staat verbindingen te leggen tussen de Lexxyn Partners. Daarnaast vond ik het natuurlijk ook gewoon heel gezellig en inspirerend om met zoveel diverse mensen te mogen samenwerken.’
Wilma: ‘Je zag, kwam en overwon. In eerste instantie had je te maken met scepticisme, maar je hebt je plek door daadkracht en een consistente boodschap weten te bemachtigen. Wat was het eerste dat je oppakte om mensen het nut van synergie tussen de partners in te laten zien. Kortom, waarmee scoorde je intern punten?’
Claudia: ‘Iedereen - en dat is menselijk - is erg druk met zijn of haar eigen werk en het optimaal zorgdragen voor zijn of haar klantenkring. Ik wilde juist laten zien dat als je de juiste personen binnen de bedrijven bij elkaar brengt, je sneller en efficiënter kunt (samen) werken. Dat lukte me door heel consequent en doordacht de juiste mensen samen te brengen en kennis te delen.’
Gohar: ‘Je initieerde de specialisten meetings, waarbij marketeers, sales management en techneuten bij elkaar kwamen. Teams waar afgevaardigden van de diverse partners bijeenkwamen om van elkaar te leren op het gebied van marketing, sales en technologie. Ook gaven zij concreet invulling aan de missie van de Lexxyn Groep. Is dat voortgekomen uit die overtuiging?’
Claudia: ‘Absoluut. De collega’s uit deze teams waren ook Lexxyn Groep ambassadeurs binnen hun bedrijf. Ook zorgden we er met de bijeenkomsten voor dat we de teamleden uit hun ‘tunnel’ konden halen. Door hen het grotere plaatje te laten zien, konden we laten inzien dat samenwerking loont.’
Frank: ‘Vergeet ook alle informele uitjes, workshops en borrels niet. Dat heeft ook echt goed gedaan voor het onderlinge groepsgevoel. We zijn individuele bedrijven maar voelen ons, alle 150 medewerkers, ook medewerkers van een groter geheel, de Lexxyn Groep.’
Claudia: ‘Dat heb ik natuurlijk niet alleen gedaan. Juist door het verbinden van mensen, merkte je al snel dat er onderling ook meer contacten ontstonden. Uiteraard waren er de structurele bijeenkomsten, maar de informele uitjes, op basis van diverse interessegebieden, zorgden voor het echte groepsgevoel. Skiën, autoracen, koken met sukkels en sterren, zeilen; alle deze vooral actieve en sportieve initiatieven werden met veel animo en plezier bezocht.’
Eric: ‘En dan nu even over de ontwikkelingen in de juridische sector algemeen. Ik ben wel benieuwd wat jij de afgelopen acht jaren hebt zien veranderen?’
Claudia: ‘Acht jaar geleden was ICT ook belangrijk, maar nog niet zo onmisbaar als men dat nu ervaart. Daarin zijn wij meegegroeid. Wat ik nog steeds opvallend vind, is dat als men op het gebied van ICT iets niet begrijpt of niet interessant vindt, men dan maar niets doet, terwijl het cruciaal is voor de dagelijkse operatie. Iedereen heeft met ICT en digitalisering te maken.
We werken bijvoorbeeld allemaal met een mobieltje, of je nu ICT-verantwoordelijke bent of niet. In randvoorwaarden zoals veiligheid, handig werken en flexibiliteit mis ik weleens de nieuwsgierigheid of stappen om iets te doen, terwijl er inmiddels echt zaken voorhanden zijn die daar invulling aan geven. Natuurlijk ben ik ook van mening dat als je op kantoor je printer niet eens werkend krijgt, de stap naar een robot op kantoor wat groot is.
Wat we als Lexxyn Groep doen, en waarvoor we ook PLEIT inzetten, is het toegankelijk maken van ICT en innovatie. We halen een drempel weg om die eerste broodnodige stap te zetten. Kortom, wij helpen kantoren niet stil te staan, maar ook om niet aan zichzelf voorbij te lopen. Wij zorgen voor een goede ICT-balans en ik denk dat de sector daar al acht jaar bij gebaat is.’
Martin: ‘We hebben het vaak over ons doel om de kennispartner voor deze sector te zijn en blijven. Maar wat betekent het woord ‘kennispartner’ concreet in de praktijk?’
Claudia: ‘Door alle media te volgen, congressen te bezoeken en in gesprek te zijn met zowel IT-managers van grote kantoren als eenpitters kennen we de business als onze broekzak. Ook kijken we naar IT-trends en ontwikkelingen in andere branches, waardoor we weten welke uitdagingen er bij kantoren liggen. Bovendien kunnen we ons, door onze omvang en expertise, verdiepen in thema’s zoals KEI. Om al deze informatie met de Lexxyn Groep partners te delen werd de Lexxyn Flash - een interne nieuwsbrief met recente ontwikkelingen en actualiteiten - in het leven geroepen. Door deze kennis en kennisoverdracht zijn we een serieuze gesprekspartner geworden voor onder andere de juridische media, BNR, overheid en brancheorganisaties. Daar profiteren collega’s en daarmee ook de sector van.’
Dennis: ‘We hebben als groep laten zien dat we dat wat we zeggen ook kunnen waarmaken. Er zijn veel initiatieven in deze sector gestart; samenwerkingsverbanden, evenementen etc, maar stuk voor stuk hebben ze het niet gehaald. Waar ligt de kracht van de Lexxyn Groep?’
Claudia: ‘Ik denk echt dat dat ligt aan het feit dat we geen marketingverhaal zijn, geen plaatje naar buiten waarin we zeggen samen te werken. We werken ook echt samen en initiëren aan de lopende band ideeën voor verbetering en vernieuwing. Ook zien we samen veel beter hoe we juridische werkprocessen kunnen verbeteren om daarmee de service te verbeteren.’
Martin: ‘We hebben samen als groep behoorlijk wat bereikt: de samenwerking met Jonge Balies, brancheorganisaties, concullega’s en PLEIT. Op welke projecten, resultaten, ben jij het meest trots?’
Claudia: ‘Ten eerste op PLEIT, omdat daar de kracht van Lexxyn Groep samenkomt. PLEIT heeft dat wat we als organisatie intern aan het doen waren tastbaar gemaakt. Kortom, het stimuleren van samenwerking tussen Lexxyn Groep Partners met als doel: brede kennispartner te worden voor de juridische sector, maakten we hiermee realiteit.
Een paar maanden na de lancering van Lexxyn Groep zaten we letterlijk aan een keukentafel te brainstormen hoe we ons verhaal, onze meerwaarde, in de markt wilden zetten. We wilden weten waar de markt nu haar kennis op het gebied van ICT en innovatie kon halen. Wat bleek? Die bronnen waren niet of nauwelijks beschikbaar. Dat kon in onze ogen natuurlijk niet. De eerste schetsen van PLEIT werden gezet en vijf jaar later werden we genomineerd als een van de vier beste evenementen van Nederland. We hebben als Lexxyn Groep bereikt wat we wilden: kennispartner worden en daarmee de sector vooruithelpen.
PLEIT is door de Lexxyn Groep helemaal zelf samengesteld op basis van de thema’s die speelden in de markt. Daardoor konden we als event ook echt midden in de markt gaan staan. Bovendien groeide het aantal bezoekers gigantisch. Van 240 in het eerste jaar tot bijna 1000 aanmeldingen in het vijfde jaar.
Daarnaast zijn we in acht jaar autoriteit geworden als het gaat om kennisdeling rondom juridische ICT. We hebben een vakkundig marketingteam met eigen mensen, professionele marketingkanalen, een goede online en content marketingstrategie, een Lexxyn Account Team, en we zijn een graag geziene gast en spreker op uiteenlopende evenementen. Maar ook zoeken we voortdurend samenwerkingen met vakorganisaties, overheid, scholen en jonge balies.
‘Ga je voor een halfbakken gemiddelde of voor de beste oplossing, dat is de vraag bij iedere discussie.’
Wilma: ‘De Lexxyn Partners zijn stuk voor stuk unieke bedrijven, met hun eigen kernwaarden, overtuigingen en culturen. Personeelsleden zijn ambitieus en divers, vaak met het hart op de tong. Je hebt in mijn ogen niet de makkelijkste functie bekleed, vooral door de uiteenlopende doelstellingen en karakters. Wat is jouw grootste les?’
Claudia: ‘Ik ben veel beter in het nemen van beslissingen dan ik eerder dacht. Ik ben in de afgelopen jaren overvallen door vraagstukken en ben het steeds makkelijker gaan vinden om beslissingen te nemen. Door het maken van keuzes kom je verder en helaas kun je daarbij niet altijd met ieder zijn wensen rekening houden. Je neemt ook niet altijd de juiste beslissingen, maar dan is er de ruimte om bij te stellen. Als je echter geen keuzes maakt, dan sta je stil. De situatie inschatten, betrokken zijn, weten wat de risico’s en het doel zijn is belangrijk. Daarbij kun je soms niet iedereen zijn zin geven. Wat je wel kunt doen is uitleggen wat je doet en met welk doel. Wil je het wel iedereen naar de zin maken, dan ga je voor een halfbakken gemiddelde. Ik ga liever voor de beste oplossing.’
‘Ik houd er niet van om om de hete brij heen te draaien.’
Gohar: ‘Wat zegt dat over jou als persoon?’
Claudia: ‘Ik wil zowel privé als zakelijk vooruit en regel graag dingen en ben graag bezig. Ik heb tijdens mijn studie in diverse besturen gezeten en ook privé regel ik graag uitstapjes en reizen. Ook houd ik van duidelijkheid en draai niet om de hete brij heen. Je weet echt wat je aan mij hebt. Collega’s vinden mij zeker weleens irritant omdat ik altijd op alles doorvraag. Dat is niet omdat ik het niet goed vind of om door te willen zagen, dat is gewoon omdat ik veel vragen heb. Juist die kennis maakt dat ik het totaal overzie en mensen kan helpen door te schakelen.
Ik ben graag betrokken bij mijn werk maar net zozeer ook bij mijn familie en vrienden. Hierbij zorgt de flexibiliteit voor de juiste balans. Zo maak ik vrijwel ieder jaar een verre reis van zes tot acht weken. Ook ben ik bij vrijwel iedere familieaangelegenheid aanwezig en vaak op pad met vrienden. Dit is iets wat niet veel mensen van mij weten omdat ze alleen het werk zien.’
‘Als je zorgt dat mensen om je heen maximaal kunnen werken dan ben je er al bijna.’
Frank: ‘Je start binnenkort bij je nieuwe werkgever: HiiL. Een ambitieuze organisatie met een serieuze missie, namelijk dat zij 150 miljoen mensen toegang tot het recht wil geven. Je staat weer voor een mooie uitdaging geloof ik. Wat neem je mee naar je nieuwe werkgever; HiiL?’
Claudia: ‘Dat ik als manager/leidinggevende verantwoordelijk ben om mensen te ondersteunen. Als je zorgt dat mensen om je heen maximaal kunnen werken dan ben je er al bijna. Mensen vertellen wat te doen op mijn manier - ook ik doe dat soms nog steeds te vaak - werkt niet. Richting geven, voor je teamleden staan en ze faciliteren om hun koers te varen wel.
In heel veel mensen zitten nog talenten verborgen. Door hen vertrouwen te geven, creëer je een andere sfeer. Hierdoor is de ander in staat om die talenten aan te boren. Zo belde een collega mij tijdens een vrije dag en verontschuldigde zich dat zij mij ‘stoorde’. Terwijl ik het fijn vind dat iemand de ruimte voelt om mij te bellen en om hulp te vragen, waarna deze persoon verder kan. Dan ben je echt van waarde. ’
Eric: ‘De Lexxyn trein rijdt, alleen verlaat jij als machinist nu het stuurwiel. Hoe gaat het verder zonder jou?’
Claudia: ‘We hebben samen ontzettend hard gebouwd. Het totaalplaatje staat en Lexxyn Groep is continu in beweging. Onder andere HR en marketing zijn geen bijzaak meer, maar vakkundige disciplines, ingevuld door experts. De vakmensen die we nu hebben, kunnen heel veel dingen beter dan ik. Het is bijna net als de ontwikkeling van startups die we bij de Legal Tech Startup Awards de afgelopen jaren zagen. Wij waren ook nieuw en soms voelde dat als een startup. Nu zijn we een volwassen bedrijf dat voor zichzelf kan zorgen. Het is voor mij tijd en ik heb er zin in om ergens anders weer te gaan bouwen.’
Wij danken Claudia voor haar werk, toewijding en enthousiasme voor Lexxyn Groep en wensen haar heel veel plezier en succes met haar nieuwe loopbaan bij HiiL. Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit artikel, dan kunt u contact opnemen met Tom Jansen, Marketing Manager Lexxyn Groep.