Marijn Rooymans promoot vanuit diverse initiatieven, waaronder de DILA (Dutch Independent Legal Awards), het ondernemerschap binnen de advocatuur. Marijn en Tom Jansen (Marketing Manager bij Lexxyn Groep) gaan in gesprek over de DILA Awards en de PR-waarde van dit podium. Ook spreken ze over het belang van het draaien van een kantoor als een onderneming. Hierbij staan ze nadrukkelijk stil bij de keuze van ondernemende advocaten om technologie als investering te zien.

Advocaat als merk

Als ondernemer, met roots in de juridische sector, is het de missie van Marijn om ondernemerschap onder advocaten te promoten. Tom is nieuwsgierig naar de drijfveer hierachter. Marijn: ‘De huidige markt maakt dat advocatenkantoren veel meer als een commercieel bedrijf moeten functioneren. Niet alleen de grote kantoren, ook de kleine kantoren en zelfstandigen. Ik ben van mening dat personal branding, dus jezelf als merk neerzetten, een cruciale rol speelt bij het aantrekken en behouden van cliënten. Advocaten die daar echt aandacht en tijd aan besteden, hoeven niet bezig te zijn met acquisitie; het werk vindt hen.’

‘De DILA is ontstaan uit de constatering dat zelfstandige advocaten en juristen een steeds grotere rol spelen in de top van de markt, maar verrassend onbekend zijn bij een groot deel van het publiek in diezelfde markt. De organisatoren van de DILA willen daar verandering in brengen. De DILA is voor onafhankelijke zelfstandige advocaten en juristen een aantrekkelijk podium. Met name vanwege de grootsheid waarmee het ieder jaar wordt aangepakt en de aansprekende juryleden die de prijs uitreiken.’

Tom is het met Marijn eens: ‘Personal branding is key, you are the brand. Elk contactmoment, Tweet, LinkedIn post of content item dat je deelt, draagt bij aan de beleving bij jou als persoon. Ik merk alleen dat veel advocaten het lastig vinden om de noodzaak hiervan in te zien en om een podium te pakken.’ Marijn: ‘Klopt, het resultaat komt pas na een tijdje en ze vinden het gewoon spannend omdat je nooit mag verslappen. Als je aan een merk gaat bouwen, moet je ervoor zorgen dat alles wat je doet, daar goed bij past. Je mag daarin geen uitglijers maken, want dat is slecht voor je geloofwaardigheid en daarmee het vertrouwen. En vertrouwen is natuurlijk je core business als jurist.

Podium pakken

Marijn haakt in op de opmerking van Tom over het pakken van een podium. Marijn vertelt dat juist hiervoor de DILA (Dutch Independent Legal Award) in het leven is geroepen. ‘Voor de kantoren in de top van de markt zijn er voldoende podia om zich te profileren. Zowel nationaal als internationaal zijn er Awards en prijzen die PR-waarde genereren. Een dergelijk podium was er niet voor zelfstandige advocaten en juristen. De DILA brengt daarin verandering.’

‘Juridische professionals zouden ICT meer als een business enabler moeten zien in plaats van een kostenpost.’

De Lexxyn Groep is al jaren partner van DILA. Zoals Tom zegt: ‘Wij zien in hoe belangrijk het is om ondernemerschap binnen de advocatuur te promoten. Dit zorgt voor beweging binnen de sector. Ik ben van mening dat dit uiteindelijk tot een innovatieslag in de branche leidt. Precies waar wij ons hard voor maken.’

Nieuw Meesterschap is het thema waarop de DILA-kandidaten beoordeeld worden. Dit gaat niet alleen om echt goed zijn in je vak. Dit gaat om hoe meesterlijk cliënten het vinden om met je te werken, je toegevoegde waarde voor de sector en je kijk op ondernemerschap. Marijn en Tom zijn het erover eens dat steeds meer advocaten lagere tarieven als onderscheidend vermogen nemen. Tom: ‘Zorg dat je jezelf als expert profileert, online en offline, dan is het vertrouwen in jou als specialist van doorslaggevend belang en niet de prijs. Het vertrouwen wordt namelijk ook bepaald door externe factoren, door dat wat je als cliënt hoort en leest. Je stelt makkelijker vertrouwen in mensen die een merk zijn geworden.’ Marijn: ‘Inderdaad, en de DILA-nominatie of prijs ondersteunt je merkverhaal. Winnaars van voorgaande jaren hebben daar echt voordeel mee behaald. Denk aan meer werk en uitdagendere klussen.’

Rol van ICT

Tom is van mening dat ook een eigentijdse kijk op ICT en innovatie een ondernemende advocaat typeert en dat het gemis van een goede ICT-omgeving een grote kwetsbaarheid voor een advocaat is. ‘Je werkomgeving moet je werk naar een hoger niveau tillen. Je kunt je - als alles om enkel jou draait - dus geen falen door bijvoorbeeld een defecte laptop, of kwijtgeraakte bestanden, veroorloven. Dan kun je het wel shaken met je zorgvuldig opgebouwde merk.’ Tom merkt dat veel kleine kantoren denken dat goede IT vooral iets is voor grotere kantoren. ‘Terwijl goede beveiliging en ondersteuning ook voor kleinere kantoren belangrijk is, en tegenwoordig ook goed toegankelijk en betaalbaar is. Anders loop je naar de MediaMarkt en koop je daar, zonder IT-kennis en een plan, een laptop en ga je, met alle risico’s van dien, van start.’

‘Je kunt jezelf verwennen door bepaalde aspecten van je werk uit te besteden.’

Business enabler

Marijn: ‘Ik zie ook dat advocaten tegen de kosten ophikken. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb je nodig en je PO-punten moet je halen, maar het belang van een goede beveiliging? Die wordt niet altijd gezien. Tom: ‘Juridische professionals zouden ICT meer als een business enabler moeten zien in plaats van een kostenpost. ICT maakt je wendbaar en laat je onderneming groeien. Dat kan om te beginnen prima in bijvoorbeeld een Microsoft 365 omgeving. Daaromheen kun je gaan bouwen met bijvoorbeeld praktijk en document managementsystemen, maar ook CRM-applicaties. Zorg daarbij voor een goede cloudomgeving, back-up en beveiligingsplan en systeemondersteuning. Dat alles kun je als drukke professional prima uitbesteden. Laat “ons nerds” zich maar druk maken over de techniek, dan kan jij je richten op je cliënten.’

Zelfbeschikking voorop

Marijn: ‘Uitbesteden van bepaalde onderdelen van het ondernemerschap zorgt ervoor dat jij je kunt focussen op je cliënt. Dat is de truc van goed ondernemerschap; je richten op waar je goed in bent. Bovendien draagt het ook nog bij aan je kwaliteit van leven.’ Marijn doelt hiermee op het feit dat advocaten ook makkelijk op zondag werken. ‘Omdat je een cloud werkplek hebt met steeds vaker de telefoon als basis, ontstaat er een andere work-life mix.’

Het vinden van de juiste balans, en de mogelijkheid om hierin zelfsturend te zijn, zijn volgens Marijn belangrijke redenen om voor het zelfstandig ondernemerschap te kiezen. ‘De keuze gaat veel meer over zelfbeschikking dan over vrije tijd, maar dat neemt niet weg dat het goed is om bepaalde aspecten van je onderneming uit te besteden. Al is het maar om jezelf te verwennen.’

Ga voor meer informatie over de Dutch Independent Legal Awards naar https://www.dutchindependentlegalaward.nl/

Dit artikel is ook gepubliceerd in de eerste editie van het Lexxyn Groep magazine Legal&Tech. Het volledige magazine kunt u hier lezen.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.