Ben van Hengstum – Directeur NEXTlegal: Je hebt het als ondernemende advocaat heden ten dage niet makkelijk. Het houdt namelijk niet op bij het draaien van een succesvolle praktijk -waarmee ik doel op het inhoudelijke deel van de zaak- maar je wordt voortdurend geconfronteerd met het geneuzel eromheen. Hoe organiseer je het gerommel in de marge? Wacht even... ís het wel gerommel in de marge?
Je kunt natuurlijk prima je mail ontvangen, beantwoorden, een documentje in elkaar tikken en verzenden -al dan niet als PDF- en een fax versturen -omdat de rechtbank dat graag wil. Maar wat een gedoe met het schrijven van uren, declareren, documenten, dossiers, mappen en huisstijl. Om maar te zwijgen van hoe je handig je onderbouwing beheert, jurisprudentie verzamelt en hoe je ervoor zorgt dat je altijd kunt aantonen dat je netjes conform kantoorregels, geldende verordeningen en morele regels hebt gehandeld.
Leve het secretariaat
Gelukkig word je ondersteund door de helden van het kantoor: het secretariaat. Onvolprezen zwoegers, altijd paraat, niets is te dol. De waardering voor de ondersteuning is de afgelopen jaren steeds meer toegenomen. Dat is begrijpelijk en meerledig. Waar advocaten zich in het verleden nauwelijks bekommerden over wat ze in hun kielzog veroorzaakten, worden zij zich meer bewust van het leed en de overhead die dat veroorzaakt. Daarbij willen steeds meer jonge advocaten het heft in eigen handen nemen en worden ze geconfronteerd met “de bijzaak”.
Automatisering
De automatisering en digitalisering hebben in de branche ook hun vruchten afgeworpen. Er zijn talloze oplossingen verzonnen die stukjes van de efficiency-puzzel kunnen oplossen. Een handige app waarmee je uren kunt registreren, een Word uitbreiding voor de huisstijl, oplossingen om je mail te organiseren en natuurlijk een pakket om je klantgegevens op te slaan. Stuk voor stuk handigheden waarmee je leven een stuk aangenamer wordt. De ideale situatie is dan natuurlijk dat alles ook nog eens met elkaar communiceert. Of dat die communicatie helemaal niet nodig is.
Alles-in-een-oplossing
Dat kan namelijk ook. Dat je dossierbeheer, relatiebeheer, urenregistratie, declareren en documentenproductie, huisstijl bewaking en e-mail archivering allemaal in één complete oplossing bij elkaar brengt. Geen gedoe om alle delen op elkaar af te stemmen, geen vingerwijzen, geen overlappende functionaliteiten. Om nog maar te zwijgen van verschillende contracten en facturen. Wel profiteren van vloeiende werking, consistente bediening en terminologie en naadloze aansluiting van functies en schermen. Eén aanspreekpunt voor alle disciplines.
Meer weten?
Door slimme software te kiezen beperk je de overhead, kunnen fee earners en ondersteuning effectief samenwerken en wordt je kantoor gewoon een stuk professioneler. Wil je werkelijk stappen zetten om alles uit jezelf en je mensen te halen? En wil je eens met een van onze specialisten van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met ons op. Nemen we de tijd voor je en komen we samen tot de slimste oplossing voor jouw kantoor.