Claudia Heemskerk, Operationeel Manager: Een land vol juridische specialisten aan de ene kant en een ongelofelijke hoeveelheid technologische mogelijkheden aan de andere kant. Hoe stem je dat op elkaar af? Hoe maak je daar een synergetisch geheel van? Dat is de uitdaging voor 2017. Want in de praktijk blijkt synergie tussen juridische professionals en ICT een serieuze uitdaging.

“Uitdaging?”, hoor ik u zeggen,” Dat moet voor jou toch ‘appeltje, eitje’ zijn.” Immers, ik ben dagelijks betrokken bij de synergie tussen de Lexxyn Groep Partners en dat lukt best heel aardig. Maar juridische kennis en ICT-kennis op elkaar afstemmen blijkt nog niet zo eenvoudig. Als er in communicatie te veel nadruk wordt gelegd op ICT haken de meeste juristen af. Juristen krijgen dan het gevoel dat ze bijna afgestudeerd ICT-er moeten zijn om aan het werk te kunnen. En tja, daar hebben ze met hun rechtenstudie natuurlijk niet voor gekozen.

Synergie
"Maar ICT ondersteunt toch; het faciliteert werk?" Exact, dat is synergie. Maar waarom dan zoveel weerstand? Laten we even bij het begin beginnen en wat aspecten nader analyseren. Allereerst, wat is synergie? In mijn beleving (en daar zijn Wikipedia en ik het over eens) betekent het kort door de bocht: ‘synergie beschrijft een proces, waarbij het samengaan van delen meer oplevert dan de som der delen’. Als we dat toepassen op dit artikel, dan praten we over juridische professionals en ICT. Kijken we dan naar beide delen afzonderlijk, dan zijn juridische professionals over het algemeen genomen vakkundig in de rechtsgeleerdheid en hebben zij een academische opleiding genoten. Het zijn gespecialiseerde experts ten top, met een diepgaande specifieke kennis. ICT daarentegen zorgt voor het automatiseren van communicatie en werkprocessen, ongeacht de inhoud en diepgang. Heel generiek dus. De synergie: voeg de diepgaande expertise van een jurist samen met de mogelijkheden van het automatiseren van kenniscreatie en –overdracht, dan praat je over een groter geheel. Laat je deze twee disciplines goed samenwerken dan is het effect waanzinnig groots.

ICT maakt werk uitdagend
Blijft de vraag: waarom binnen de juridische branche dan toch die onrust rondom ICT? ICT pakt geen specialisme af, ICT is geen robot. ICT faciliteert alleen datgene dat je wilt dat sneller, makkelijker en plezierig kan of datgene dat de samenwerking met de cliënt bevordert. ICT maakt een specialisme mooier. Het lijkt bijna op een reclameboodschap. Iedereen kan ICT op zijn of haar eigen niveau voor zich laten werken. En ja, de nieuwe generatie juristen zal vast werk gaan uitbesteden aan een robot en ja, zij werken in de toekomst misschien allemaal online samen met cliënten. Betekent dit dan dat u dat nu ook moet? Niet persé, waar het om gaat is dat u uw diepgaande kennis en de faciliteiten van ICT optimaal weet te combineren, zodat het voor u werkt. Dan kan ICT in haar faciliterende rol je werk echt uitdagend maken.

Wanneer geeft ICT rust?
Mijn uitdaging? Hoe maak ik deze grote groep geleerden duidelijk dat ICT faciliteert en niet kannibaliseert. Hoe zorgen we er voor dat ICT niet meer staat voor onrust. Door te sleutelen aan de betekenis, zoals Inform, Create en Target? In het Nederlands: informeer, creëer, tot doel stellen. Slaan we direct een brug naar business development. Want geloof me, met een goede ICT huishouding kun je ook heel veel nieuwe zakelijke kansen realiseren. 

Ook in 2017 zijn ICT en innovatie van belang, en dat hoeft u niet alleen te doen. De Lexxyn Groep biedt juristen met het Lexxyn Account Team een specialist voor ieder ICT-vraagstuk. Kunt u zich bezig blijven houden met uw vakgebied, en zorgen wij voor de ICT. Synergie, want daar helpen we graag mee.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.