Juul Leijnse - Sales Director BigHand Benelux: Het blijft een heikel onderwerp en ik weet dat er eigenlijk al te veel over is geschreven, maar ik voel me toch verplicht om dit onderwerp nogmaals te belichten: Advocatenkantoren en ICT; een combinatie die voor sommigen nog steeds niet helemaal logisch lijkt. Ik zeg ‘lijkt’, want jarenlange ervaring in het wereldje van advocaten laat wel degelijk zien dat er een verschuiving gaande is.

Ik heb bewust niet gekozen voor het vak docent. Wat blijkt, een gemiste kans, want ook binnen de advocatuur neem ik een educatieve rol in. Niet dat deze educatieve rol mij niet aanstaat, in tegendeel zelfs. Kantoren kennis laten maken met onze nieuwe technieken en innovaties, ze vervolgens ‘opvoeden’ het product te gebruiken en de voordelen van onze software te laten zien bevalt mij prima, maar kennisdeling door IT-partijen komt in mijn optiek nog te weinig voor.

Onlangs las ik een artikel op de website Advocatie.nl over een onderzoek van de ING en Wolters Kluwer waarbij de titel luidt: ‘Gebrek aan kennis bij advocatenkantoren obstakel bij investeringen in ICT’. Ik ben dus niet de enige met deze mening. Ik vind dat de advocatuur nog steeds achterloopt op het gebied van automatisering, maar vanuit de advocatuur rijst juist de vraag of advocaat zijn nog wel leuk is in het Tech-tijdperk. Voelt u ook de frictie? Het voelt als een uitdaging, maar uitdagingen zie ik als kansen in plaats van obstakels. Advocaten zitten niet altijd te wachten op onze technische hoogstandjes (uitzonderingen daargelaten), hoe graag ik en mijn collega’s hier over willen opscheppen. Want ja, we worden toch nog steeds aangezien als nerds en onze technieken zijn bijzaak. Kantoren maken gebruik van administratieve technologie, maar nog geen derde maakt gebruik van digitaal en mobiel werken. Dan vraag ik mij toch af wat alle advocaten met smartphones en tablets bezig houdt wanneer ze onderweg zijn. Even kijken op Facebook wellicht? Twitteren over het weer of het plaatsen van een selfie op Instagram?

Driekwart van de kantoren heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in ICT-technologie, maar dat is bij ruim 85% niet zonder slag of stoot gegaan. De hamvraag: hoe kunnen mijn collega’s en ik ervoor zorgen dat IT als ‘sexy’ wordt gezien, IT hoog op het lijstje staat bij onze doelgroep en we kunnen laten zien dat onze producten wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren aan het bedrijfsresultaat? Het organiseren van kennis sessies, roadshows en evenementen zoals PLEIT zorgen ervoor dat advocaten weten wat er speelt, waarom het zo belangrijk is om mee te gaan met de tijd en hoe collega’s het hoofd boven water houden in een economie waarin informatie verschaffing nog sneller en effectiever moet. Uitwisseling van elkaars kennis, meedenken met de klant, samen zoeken naar oplossingen voor het bereiken van het gewenste resultaat en dit alles vertalen naar een voor de klant begrijpelijke taal is waar ik me aan vast houdt. Of dit HET geheim is weet ik niet, maar deze combinatie heeft mij gelukkig nog nooit in de steek gelaten.

Ondanks de magere cijfers uit het onderzoek zie ik de laatste jaren wel degelijk een positieve verandering binnen de juridische sector als het aankomt op automatisering. Wij, als BigHand zijnde, hebben al een verschuiving gezien van de analoge bandjes naar het digitaal dicteren, mobiel werken en ook het welbekende ‘uurtje factuurtje’ is inmiddels aan het verdwijnen. En gelukkig staan we opnieuw voor een grote uitdaging: spraakherkenning. Een stem gedreven maatschappij, spreken zoals men voorheen nog nooit heeft gedaan en een nieuwe uitdaging waarover ik een uitgesproken mening heb. Meer hierover in mijn volgende blog…

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.