Dimmen Wesdijk - Managing Director Helder Telecom & ICT: Het hippietijdperk voor telecommunicatie is aangebroken. We mogen weer kiezen wie we willen kiezen, zonder complexe voorwaarden. Vrije Communicatie is een heugelijk feit!

Jarenlang hebben niet alleen zakelijke abonnees, maar ook consumenten, zich stuk gelopen op de stilzwijgende verlenging van telefonie- en datacontracten. Wie kan zich geen telefoontje of email aan een telecomprovider herinneren met de vraag het contract te beëindigen? En hoe vaak belde je dan net gunstig en kreeg je het antwoord; ‘u bent precies op tijd, u ontvangt vandaag nog een opzegbevestiging. En, hartelijk dank voor uw trouwe klandizie.’ Helaas, vast nooit. Maar daar komt per 1 oktober 2016 verandering in.

Even wat achtergrondinfo…
Een dank aan staatssecretaris van Economische Zaken; Martijn van Dam. Hij was initiatiefnemer voor de Wet van Dam, net als voor het bel-me-niet register overigens. Met deze wet was eindelijk het hek van de dam. Voor consumenten wel te verstaan. De Wet van Dam maakte het mogelijk om eindelijk bevrijd te worden van langlopende abonnementen of lidmaatschappen. Stilzwijgend verlengen is passe, per maand of direct opzeggen het nieuwe sleutelwoord. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die direct voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen.

Deze wet verandert niets aan de maximale duur van contracten, alleen aan de opzegtermijn. Volgens de wet van Dam mogen contracten voor maximaal één jaar worden aangegaan. Een contractduur tot twee jaar is alleen toegestaan als de abonnee daarvoor een aanzienlijk voordeel ontvangt, zoals een flinke korting ten opzichte van het jaarcontract of het gratis gebruik van een mobiele telefoon. Na de eerste stilzwijgende verlenging mag de consument op grond van deze wet op elk moment opzeggen, met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit geldt ook als de verlenging formeel met meer dan een maand is. Men kan dus een verlenging van een jaar krijgen, maar die mag tóch elke maand worden opgezegd. Eventuele al vooruitbetaalde bedragen voor de rest van dat jaar moeten dan worden terugbetaald.

So far so good, mits het u is opgevallen dat in deze wet van Dam hier nadrukkelijk gesproken wordt over consumenten.

Zakelijk overstapdrempel
Maar hoe zit het met de zakelijke abonnees? Nou, ook die macht ligt eindelijk bij de gebruiker in plaats van bij de provider. Met ingang van 1 oktober 2016 wordt namelijk ook de overstapdrempel weggenomen voor zakelijke contracten door een wijziging in de Telecommunicatiewet, gebaseerd op de Wet van Dam. 

Dit betekent dat de zakelijke contracten die:

  • Voor 1 oktober 2016 zijn aangegaan voor bepaalde duur en die reeds stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd of;
  • na 1 oktober 2016 zijn aangegaan en stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd of die worden aangegaan voor onbepaalde duur; op ieder moment kosteloos kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand. 

Besparing op telefonie
Wat dit voor u betekent? Hopelijk een fikse besparing op de telefonie- en datakosten bij een eventuele overstap. Er is maar een manier om daarachter te komen. Een eerlijke, professionele telecompartner kan voor u een kosteloze inventarisatie maken en u adviseren over de op dit moment best passende provider. Uiteraard staan ook wij graag voor u klaar met onze vergelijkingsscan. Kost u geen tijd, maar levert u bijna zeker een leuke besparing op. Bedankt meneer Van Dam!

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.