Claudia Heemskerk - Operationeel Manager Lexxyn Groep: Ik dacht een onderwerp aan te snijden, waarbij ik na wat deskresearch met duidelijke antwoorden kon komen, maar helaas. Ja, uw Nespresso apparaat zal op den duur zelf cups bestellen en de multifunctional kan zelfstandig onderhandelen met tonerleveranciers. Hierdoor kunnen diverse handelingen én frustraties op de werkvloer worden weggenomen. Maar, gaat het ‘Internet of Things’ ook de juridische dienstverlening beïnvloeden?  

Maak uw kantoor slim
Sander Duivestein schreef in een van zijn laatste artikelen ‘Inmiddels weten we dat ieder individu, maar ook ieder voorwerp wordt gedigitaliseerd. Dankzij het ‘Internet of Things’ krijgt alles en iedereen een of meerdere sensoren die realtime gekoppeld zijn aan het internet. Elk levend wezen en elk levenloos object krijgt zijn eigen persoonlijke cloud-oplossing. Voeg hier kunstmatige intelligentie aan toe en alles en iedereen heeft zijn eigen ‘personal agent’, een digitale identiteit die op basis van onze data en voorkeuren zelfstandig beslissingen kan nemen.’ 

Het lijkt erop dat de bestaande toepassingen veelal zijn toegespitst op het verbeteren van het leef- en werkklimaat en het reduceren van kosten. Op korte termijn kunnen slimme apparaten daardoor misschien een aantal taken van de werkvloer wegnemen. En de smartphone of tablet kan makkelijk worden ingezet om het functioneren van de juridische professional te digitaliseren en hopelijk te optimaliseren. Al deze mogelijkheden zijn met name gericht op het slimmer maken van uw kantoor.

Maar is het tegenovergestelde ook mogelijk? Is het denkbaar dat cliënten, met hun eigen personal cloud space, geautomatiseerd op zoek gaan naar juridisch advies, gaan onderhandelen en acties gaan uitzetten? Hebben ze u dan dadelijk nog wel nodig of wordt u (al dan niet gedeeltelijk) vervangen? Bij het innovatiecongres Lexpo www.lexpo.com kwam het thema recentelijk ook aan de orde. Zo gaf Christ’l Dullaert aan:  “Inmiddels heb ik een robot stofzuiger, maar de huishoudster is er niet uit hoor, die doet nu andere taken die nog niet geautomatiseerd zijn”. Een interessant vraagstuk als je het mij vraagt.

Wat ik wel weet is dat verschillende internationale aanbieders van hard- en software voor de juridische praktijk deze trend serieus nemen. Door het koppelen van toestellen aan het internet en het slim uitlezen van data kunnen zij hun software en processen aanpassen. Binnen de Lexxyn Groep volgen we de ontwikkelingen natuurlijk ook op de voet. Zo onderzoekt ICT Concept binnen de eigen R&D afdeling nieuwe IT oplossingen die gebaseerd zijn op Internet of Things en het vanzelfsprekend maken van ICT. Security, Legal en Cloud zijn daarbij kernthema's. Ook levert Helder Telecom & ICT een breed assortiment ‘slimme’ toestellen, zoals smartphones, tablets en de juiste abonnementen hiervoor. Het perfecte fundament voor het inzetten van Internet of Things op uw kantoor.

De Lexxyn Partners werken vanuit het eigen specialisme samen om de kansen te analyseren. Waar kunnen oplossingen zorgen voor slimmer werken, en hoe kan het ‘Internet of Things’ het werkproces optimaliseren?

Het Internet of Things kan op den duur uw kantoor slimmer maken. Maar of het ook uw dienstverlening intelligenter maakt? Ik heb er (nog) geen definitief antwoord op. Misschien beïnvloedt deze ontwikkeling met name de samenleving om ons heen en moeten juridische kantoren met de “vaart der volkeren” mee.

Het is aan u om de keuze te maken. Wacht u af of bereidt u zich voor? Al was het maar met een goed ingerichte ICT-omgeving.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.