Op 31 oktober 2013 is het eerste notariskantoor dat werkt met assyst van Devoon overgegaan naar het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). Oosterhuis Notariaat & Estate Planning uit Enschede had de primeur. Notaris Pieter Oosterhuis, sinds de start van zijn kantoor in 2008 fervent gebruiker van assyst, schreef met de spreekwoordelijke druk op de knop een viertal akten in. Geheel foutloos en zonder tussenkomst van medewerkers van de registratie werden de akten verwerkt. Doordat het kantoor nu akten, repertoriumregels en aangiften overdrachtsbelasting digitaal kan versturen, hoeven er niet langer originele akten op papier naar de Belastingdienst worden gestuurd. Halverwege 2014 moeten alle notariskantoren zijn aangesloten op het digitale systeem.  

Samenwerking

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), vol lof over de implementatie van CDR binnen assyst, heeft de laatste jaren samen met de Belastingdienst en ICT-leveranciers hard gewerkt om dit digitale platform te realiseren. Die intensieve samenwerking maakt het mogelijk om een aantal processen binnen het notariaat te digitaliseren. Hierdoor zijn tijdrovende klussen, zoals het printen van het ‘netrepertorium’ en het jaarlijks opgeven van akte-aantallen niet langer nodig. Ook zullen aktes die ter registratie zijn aangeboden niet langer zoek raken of beschadigen.  

Keuze snel gemaakt

Om akten in te schrijven in het CDR hebben kantoren de keuze om dit via een portal van de KNB te realiseren of om dit via notariële software als assyst te realiseren. Omdat alle benodigde gegevens reeds in assyst aanwezig zijn, is het vele malen sneller en eenvoudiger om deze weg te kiezen. Bovendien is de geautomatiseerde inschrijving foutloos, omdat de meeste gegevens eerder uit digitale registers is opgehaald en gevalideerd door assyst. Oosterhuis: “Ik weet dat als Devoon het maakt, dat het soepel, snel en efficiënt werkt, dus de keuze was snel gemaakt.”. Uiteraard onderschrijven we dat bij Devoon met veel plezier.  

Overgaan op CDR

In de periode van oktober tot eind december 2013 zullen ruim dertig notariskantoren een voor een overgaan naar het digitale platform. Deze fase wordt tevens benut om alle stappen in dit proces te optimaliseren. De ervaringen van de testkantoren dragen hieraan bij. In het eerste halfjaar van 2014 gaan alle andere notariskantoren over naar het digitale systeem. Dit zal per regio van de Belastingdienst gebeuren. Op 1 juli 2014 zijn alle notariskantoren over naar het digitale platform.

Geen zorgen met assyst

Kantoren die reeds met assyst werken hoeven zich geen zorgen te maken. Bij Devoon zijn we er klaar voor om klanten verder te helpen als ze de beschikking van de Belastingdienst ontvangen. Implementatie van de geautomatiseerde CDR inschrijving is bij hen eenvoudig gerealiseerd. Ook werken met assyst? Neem contact op met Devoon via info@devoon.nl of 0182-399994.  

Lexxyn Groep

Devoon is onderdeel van de Lexxyn Groep. De Lexxyn Groep bestaat uit bedrijven gespecialiseerd in ICT-dienstverlening voor de juridische sector: de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderspraktijk. Zij leveren proces-ondersteunende producten en diensten op het vlak van kantoorautomatisering, cloud computing, digitale spraakverwerking, documentmanagement, webdiensten en portals en telecommunicatie. Ook bieden zij speciaal voor advocaten, notarissen en deurwaarders ontwikkelde enterprise software. De gebundelde ervaring van de partners maakt de Lexxyn Groep tot dé kennispartner voor kleine, middelgrote én grote ondernemingen in de juridische sector. Bij Lexxyn vinden zij één aanspreekpunt voor alle ICT-producten en -diensten. www.lexxyn.nl

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.