Van smartphone devices tot smart home apparatuur, de apparaten om ons heen worden steeds slimmer en dit allemaal om ons dagelijks leven zo gemakkelijk mogelijk te maken.

De temperatuur in huis regel je met een app, je telefoon piept als de wasmachine klaar is en zelfs al je niet thuis bent kun je zien wie er zojuist heeft aangebeld.

Technologiebedrijven specialiseren zich al jaren in slimme producten, al dan niet met een internetkoppeling, die ons leven in de (zeer nabije) toekomst een stuk makkelijker kunnen en zullen maken. Maar niet alleen de apparatuur in ons privéleven innoveert, ook op kantoor kunnen allerhande slimme apparaten onze werkzaamheden efficiënter maken.

Heeft u bijvoorbeeld al eens gedacht aan een slimme telefooncentrale?

De slimme telefooncentrale
Een slimme telefooncentrale maakt gebruik van uw internetverbinding (VoIP), een techniek waarbij u belt via het internet. Groot voordeel van een VoIP-centrale is het scala aan extra mogelijkheden dat hierdoor ontstaat.

Toegegeven, VoIP kan enkel hardware matig worden ingezet, zodat je met een normaal uitziende telefoon kunt bellen, zonder dat je daarvoor een computer nodig hebt. Deze optie lijkt het meest op het traditionele bellen, maar de voordelen die hierbij behaald kunnen worden zijn minimaal. 

De meeste winst valt met VoIP te behalen wanneer u een stukje software op uw computer installeert; de zogenaamde softphone. Op mobiel gebied zijn deze VoIP oplossingen redelijk bekend; denk aan Viber, Skype en tegenwoordig ook WhatsApp bellen. 

Voor op uw pc zijn er soortgelijke oplossingen beschikbaar. De applicatie, een softwarematige telefoon wordt geïnstalleerd op uw pc. Hieraan kan een regulier telefoontoestel worden verbonden, maar bijvoorbeeld ook een headset.  Dit programma op uw computer is voorzien van allerhande handige snufjes.

4 voordelen van een slimme telefooncentrale

  1. Integratie met uw systemen
    Een van de grootste voordelen is wel de koppeling met een CRM systeem. Met deze koppeling ziet u gelijk welke klant er belt en kunt u zelfs de klantkaart openen vanuit de telefoon. 
  2. Flexibel
    Veel softphones staan een koppeling tussen mobiel en vast toe (VaMo-integratie). Zo bent u eigenlijk altijd bereikbaar, maar bepaalt u zelf waar, wanneer en hoe u dat bent. Maar flexibel slaat niet alleen op uw bereikbaarheid, VoIP is namelijk ook heel makkelijk te schalen.
  3. Inzicht bereikbaarheid collega’s
    Een van de functies die erg de gebruikers wordt gewaardeerd is het presence overzicht. Hierin ziet u gelijk of uw collega bereikbaar is, telefonisch in gesprek of misschien wel helemaal niet aanwezig op kantoor.
  4. Altijd up-to-date
    Doordat onze VoIP oplossingen ‘Managed’ zijn, bent u altijd verzekerd van de laatste functionaliteiten. Een monteur hoeft niet meer langs te komen voor updates, dit kunnen wij veelal op afstand (automatisch) voor u regelen.
Goed voorbeeld
Goed nieuws, zo’n 65% van de Nederlandse bedrijven maakt al gebruik van een slimme VoIP centrale, al dan niet in een uitgebreide variant. Mocht uw organisatie nog niet via VoIP bellen, dan zal er voor 2019 ongetwijfeld een overstap op de agenda staan, omdat het ISDN netwerk in september wordt stopgezet.
 
Kijk voor meer informatie over de VoIP oplossingen die Helder Telecom & ICT biedt op de telefonie productpagina’s of neem contact op met een van onze accountmanagers.