Claudia Heemskerk - Operationeel Manager Lexxyn Groep: "Ik krijg vaak de vraag hoe het toch lukt om zo'n beetje overal van op de hoogte te zijn. En hoewel het eenvoudig lijkt in deze tijd met een overdosis aan media kanalen is juist belangrijk de relevante items eruit te vissen. Ik zal u een geheim verklappen: de nieuwsbrief."

Deze samenvatting van nieuwtjes, trends en acties kent een lange en turbulente historie: van hét communicatiemiddel, tot ondergeschoven kindje tot vandaag de dag een vast onderdeel van een online marketingstrategie. Jaren lag hij hondstrouw op de deurmat te wachten, waar hij tegenwoordig zijn stinkende best doet in de digitale postbus wat aandacht te krijgen. In welke hoedanigheid hij ook is verschenen, ‘de nieuwsbrief’ is een volhouder, een echte doorbijter. Een imposant blijvertje, wat mij betreft in ieder geval. Waarom? Daar heb ik wel wat redenen voor die ik graag met u deel.

Informatie vindt mij
Het lukt natuurlijk ook mij niet om dagelijks alle websites proactief af te struinen en 24/7 op de sociale mediakanalen op zoek te zijn naar nieuws en relevante content. Misschien klinkt het arrogant, maar tegenwoordig verwacht ik ook dat het nieuws mij zoekt én vindt en dat de bron met mij meedenkt. Het liefst zo persoonlijk en geïnteresseerd mogelijk.

Overzicht
Ik ben geabonneerd op enkele tientallen nieuwsbrieven van uiteenlopende organisaties uit verschillende branches, en dat zowel privé als zakelijk. Alles wat er in mijn interessegebied te halen is, verzamelen zij voor mij en bieden ze mij geclusterd aan. Kosteloos. Ik kan zelf, op een moment dat het mij uitkomt, snel door de berichten bladeren en de berichten aanklikken die mijn interesse wekken. Effectief wijzer worden dus.

Iemand heeft moeite voor mij gedaan
De nieuwsbrieven komen tegenwoordig steeds vaker tegemoet aan mijn specifieke behoeften en zien er daarnaast ook nog eens heel aantrekkelijk uit. Ik ben me doordrongen van het feit dat iemand, wellicht zelfs een hele redactie, heeft zitten broeden op de content en zijn best heeft gedaan het zo effectief en pakkend mogelijk bij mij te krijgen. Ik weet uit ervaring dat het een ware kunst is om net datgene dat de doelgroep aanspreekt te verzamelen en bondig over te brengen. En ook al weet ik dat het een marketingtool is, met de bekende doelstellingen, toch voel ik me iedere keer weer aangesproken. Door pakkende titels en een interessante inleiding raak ik veelal gemotiveerd om verder te lezen, wat leidt tot een verdere verdieping in veel prachtige nieuwe onderwerpen.

Inspiratie en motivatie
Soms krijg of haal ik bewust inspiratie en ideeën uit onverwachte hoek. Zo kan een nieuwsbrief van VT-wonen me aanwakkeren om binnen PLEIT meer met kleur of ruimte te doen of zorgen internationale nieuwsbrieven ervoor dat ik ideeën opdoe voor Dutch Legal Tech. De diverse juridisch inhoudelijke, ICT en marketing nieuwsbrieven dragen bij aan een continue stroom met interessante ingevingen voor de Lexxyn Groep. En dat allemaal kosteloos!

Weloverwogen keuzes maken
Sta ik voor een keuzemoment, dan vind ik het belangrijk op verantwoorde wijze een beslissing te nemen. Ik wil me dan inlezen, weten wat de mogelijkheden en alternatieven zijn en eventueel uit welke leveranciers ik kan kiezen. Nieuwsbrieven zijn daar bij uitstek een perfect medium voor. Ze geven me de nodige informatie om te oriënteren en bieden vaak de juiste informatiebron om je verder te kunnen verdiepen.

Eenvoudig uitschrijven
Niets gaat zo makkelijk als het uitschrijven op een nieuwsbrief. Soms is de geboden content niet meer relevant en dan wil ik graag zo eerlijk zijn om dat met ‘uitschrijven’ kenbaar te maken. Geloof me, je uitschrijven van een gemiddeld maandblad is veel lastiger en frustrerender. De regie in eigen handen hebben is wel zo prettig.

Kennisdelen
De nieuwsbrief is bij uitstek een medium om kennis te delen. Dat wat je leest deel je eenvoudig met anderen. Zo kun je mensen in je team of in je netwerk makkelijk informeren over naar jouw idee relevante artikelen. Een mooi voorbeeld is onze interne ‘Lexxyn Flash’; hierin worden interessante artikelen uit de (juridische) markt, de berichten van de Lexxyn Groep Partners en hetgeen wat er speelt bij onze concurrenten gedeeld. Het is een eenvoudige manier om het gehele sales & marketingteam en hun kennis wekelijks up to date te houden. Op die manier weten zij precies wat er speelt en komen zij altijd goed beslagen ten ijs.

Zelf ben ik actief betrokken bij de diverse interne en externe nieuwsbrieven van Lexxyn Groep en PLEIT waar inmiddels in totaal bijna 20.000 juridische professionals periodiek door geïnformeerd worden. Een knap staaltje hard werken en goed luisteren, gecombineerd met het nodige bloed, zweet en tranen. Dus mocht u zich af en toe irriteren aan de hoeveelheid nieuwsbrieven in uw inbox, denk dan eens aan de redenen in deze blog. En anders is er altijd nog de mogelijkheid om uit te schrijven.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.