26 februari 2016: tijdens de Advocaat en Ondernemer dag van de Stichting Jonge Balie mogen wij, van Lexxyn Groep, de aanwezigen informeren over ICT. Wat we verteld hebben?

Robot Ross, Internet of things, meldplicht datalekken… zodra jij je eigen kantoor start, kom je eerst nog een aantal andere uitdagingen tegen. Want wat betekent de meldplicht datalekken voor jou als je de eerste klant nog moet binnenhalen? Of als je als partner medeverantwoordelijk wordt voor de inrichting van het ICT landschap op kantoor. Waar begin je dan met die ambitieuze frisse wind? In een praktische workshop komen de belangrijkste aandachtspunten op ICT gebied voor de jonge starter en ambitieuze partner in spé aan bod.

De workshop van Lexxyn Groep op deze dag wordt verzorgd door Hans Barendregt, Directeur Verkoop en Marketing van ICT Concept en partner binnen de Lexxyn Groep. Hans houdt zich -dag en nacht- enthousiast bezig met het succesvol vermarkten van ICT oplossingen voor grote en middelgrote juridische kantoren. Doorziet complexe situaties die vragen om een weldoordachte maatwerkoplossing en weet praktische oplossingen te vinden voor algemene vraagstukken. Inmiddels kent Hans de juridische markt door en door en heeft hij vrijwel alle apen, beren, haken en ogen al een keer verslagen. Hans zorgt als geen ander voor de verbinding tussen klant en techniek.

Straks hak jij de ICT knopen door ... en dan?
De Legal sector is in beweging. Dat is altijd al zo geweest. Maar misschien is het tempo waarin het nu gaat nog nooit zo hoog geweest. Haast niet bij te houden. De veranderingen in de juridische bedrijfstak en de rechtspraak die in de afgelopen eeuwen en decennia zijn opgetreden staan u ongetwijfeld nog helder voor de geest vanuit uw studietijd. En dan bedoel ik nog niet eens de ontwikkelingen in het Nederlands recht of in het instituut rechtbank of advocatuur, maar ook de ontwikkelingen vanuit markt, technologie en maatschappij die hun onuitwisbare sporen hebben achtergelaten.

Wie geraden had dat advocatenkantoren in ons land zich professioneel zouden gaan bezighouden met Marketing en Acquisitie, had eind vorig millennium nog hoongelach geoogst.

En wie had voorspeld dat na de ganzenveer ook de typemachine zou verdwijnen van de griffiers desk, was een paar decennia geleden niet serieus genomen.
Of een samenleving waarin topadvocaten rechter spelen in het theater, bekende juristen de politiek in- en uitgaan en rechtspraak en volk elkaar in brede maatschappelijke discussies treffen, was vroeger ondenkbaar.

Zou het niet geweldig zijn als we een glazen bol hadden en de ontwikkelingen van de toekomst nu al konden zien? Als we nu al konden anticiperen op de toekomst? Het zou nu al praktisch kunnen zijn als je bijvoorbeeld weet dat de toga volgend jaar uit de rechtszaal verdwijnt…

Maar ook bedrijfseconomische keuzes zijn een stuk makkelijker te maken. Je kunt als je de toekomst kent al heel snel iets roepen als: “In de toekomst te behalen rendementen is de garantie voor het heden”.

Welke keuzes moet je wel en niet maken? Waar gaat het naartoe? Gelukkig hebben de sprekers voor mij al flink wat stof tot nadenken gegeven over de ordelijke, financiële en psychologische aspecten van het maken van bepaalde keuzes. Ben ik ook heel blij mee, want als dergelijke adviezen van mij hadden moeten komen kwam het niet goed.

Ik snap daarom best dat ik gevraagd ben om over technologische ontwikkelingen iets te vertellen en specifiek over ICT.

Niet dat ik een glazen bol heb over waar de ontwikkelingen daarvan heengaan, maar dat hadden de vorige sprekers ook niet over hun terrein van kennis en kunde!
Toch gingen, gaan en zullen de ontwikkelingen op die terreinen ook zeker in het hoge tempo zich afspelen waar we al eerder over spraken. Toch staat de technologie en al zeker de IT daarin denk ik toch wel een versnelling hoger.

Immers een generatie geleden waren telraam en rekenliniaal nog gemeen goed en nu is de computer en smartphone niet meer weg te denken uit maatschappij en werk. En het einde is zeker niet in zicht!

Mag ik u in dat verband eens vragen: Wie heeft wel eens gehoord van “het Internet der dingen”?

En wie weet wat het is?

Dacht ik al … Voor de mensen die het niet weten:

IoT is dat alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het Internet en dat ze gegevens kunnen uitwisselen. Mogelijk denkt iedereen als voorbeeld aan de koelkast die zelf bijhoudt of er nog genoeg melk, eieren of boter aanwezig is en direct de bestelling plaatst bij de thuisbezorgservice van de supermarkt om aan te vullen.

Maar Internet of Things gaat echt veel verder:
Nu al zijn miljoenen camera’s verbonden met Internet voor de opslag van beelden, auto’s voor uitwisseling van gegevens met fabrikant en verkeerssystemen, kopieerapparaten en printers voor het tijdig in huis hebben van toners etc., PIN terminals, speelgoed, rookmelders, locatiemelders, deuropeners, draagbare sensoren voor alles, van gezondheid tot hardlopen en van slaapindicatoren tot emotiemeters, straatverlichting, CV installaties, toegangscontrole, navigatiesystemen, stroom- en gasmeters en weet ik veel wat nog meer.

Maar dat is toch geen nieuwe ontwikkeling zo brengt u in? Dat is er al lang? Klopt, de updates van, maar ook de informatie op je smartphone komen alleen maar omdat je smartphone vrijwel continu met Internet is verbonden en gegevens uitwisselt. Alleen het tempo waarin dat gebeurt neemt echt een ongekende vaart. En kijk dan eens naar de impact van de processen van toen het nog geen vaart liep: je smartphone bijvoorbeeld….

Volgens het adviesbureau Gartner zullen in 2020 26 miljard apparaten aan het Internet der dingen verbonden zijn. Voor de beeldvorming: In 2015 waren dat er “slechts” 5 miljard.

Straks zijn er meer apparaten aan het Internet dan dat er mensen zijn. Het laat zich raden dat dat een enorme invloed gaat hebben op hoe we leven, denken en werken.
En misschien is IoT dan nog niet direct iets dat de advocatenpraktijk van de toekomst meer beïnvloedt dan de samenleving om ons heen en kunnen we dus met de “vaart der volkeren” mee. Immers: nieuwe ontwikkelingen zijn van alle tijden en de hele samenleving gaat er mee vooruit en dus ook alle aspecten daarvan, zelfs de rechtspraak. Misschien wordt die ooit nog wel eens gedigitaliseerd of zo…
Sommige technologische deelontwikkelingen raken juist alleen of meer de juridische sector.

Wie heeft wel eens gehoord van Robot Ross?
En wat Robot Ross is?

Dacht ik al ... Voor de mensen die het niet weten:

Robot Ross is ook een stukje IoT;
Een machine, eigenlijk een computer, die alle wetten, jurisprudentie en andere juridische documentatie kent. Een juridisch expert die daarmee op alle vragen een antwoord geeft. Hiervoor gebruikt hij de technologie van Watson.

Wie heeft wel eens gehoord van Watson?

En wat Watson is?

Dacht ik al ... Voor de mensen die het niet weten:

Watson is een supercomputer ontwikkeld door IBM, gespecialiseerd in vraag en antwoord op een menselijke manier. Dus compleet met ironie, raadsel, en gekunstelde volzinnen. Kortom volledig aansluitend bij de juridische sector. Maar ook met woordgrappen etc. weet Watson raad.

Nou, die techniek is verwerkt in Robot Ross, die daarmee de juridische expert, medewerker of stagiair is van de toekomst. Dus kennis, ervaring en expertise alleen 24/7 beschikbaar en inzetbaar. En dat tegen een écht onbehoorlijk uurtarief …. Is Robot Ross daarmee al een bedreiging van de traditionele advocatuur? Kan een robot straks net zo goed wat een advocaat kan, of misschien zelfs sneller en beter?
Moeten jonge advocaten in plaats van carrière maken, in plaats van toetreden tot het maatschap of een eigen kantoor starten, rechtstreeks naar het UWV voor uitkering en omscholing tot een niet geautomatiseerde professie? Ik denk dat het zo’n vaart nog niet loopt.

Robot ROSS wordt door sommigen wel gezien als een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Legal-Tech: technologie van en voor de juridische dienstverlening. Een ontwikkeling die zeker kansen biedt, of bedreigingen zo u wilt. Maar wel iets waar we rekening mee moeten houden, waar we naar moeten blijven kijken, waar de technologische innovatie meer kan worden dan het luchtkasteel waar ik vorig jaar hier over sprak.

Bedreigingen dus hè? Ok, waar moet ik dan nu concreet aan denken? Welke knopen moet ik nu doorhakken als ik wil gaan beginnen? Wat moeten we nu in het maatschap besluiten?

Soms zijn het al eenvoudige IT zaken waar je op vastloopt:

  • Fog or Cloud computing of toch liever nog om premisses? 
  • Beheer, onderhoud voor eigen risico of in een package deal? 
  • Eigen IT mensen of uitbesteden? 
  • Welk Bedrijf Processen Systeem? 
  • Wel of niet digitaal dicteren? 
  • Hoe borg ik de veiligheid van dossiers? 
  • Wet Datalekken digitale veiligheid, verschoningsrecht? 
  • Noem maar op.

Mijn advies: Laat je adviseren; Dat vraag je van je cliënten ook !
Dat heet consultancy en is dan gelijk schreeuwend duur. Daar zit je als beginnend ondernemer niet op te wachten: veel tijd en energie steken in een stik dure vent of vrouw die uiteindelijk een advies geeft dat je op Internet ook al eens was tegengekomen of zelf had bedacht. Het gevoel van een hoop geld kwijt te zijn waar je uiteindelijk te weinig voor terug hebt ontvangen.

Daarom durf ik de naam van de marktleider in de juridische sector steeds op het scherm te zetten. Een no-nonsens partij, die met praktische tips en adviezen op maat komt en het niet alleen laat bij het geven van prachtig verwoorde algemeenheden, maar het ook concreet werkend uitvoert en oplevert. Spectrum breed.

Kortom een partij die naast je staat en met je meegaat door die verdraaid onzekere opstart- of transitiefase heen. Daar zijn wij groot mee geworden ….

Want bij Lexxyn vinden we: Beslissingen neem je samen!

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.