Marjan Hermkes - Managing Director Epona: De economische crisis heeft een onomkeerbare verandering in de juridische dienstverlening teweeggebracht. De Gouden Eeuw van de advocatuur is voorbij en advocatenkantoren worden genoodzaakt hun strategie hierop aan te passen. Niet alleen worden bedrijfsjuristen steeds kritischer, ook de intreding van nieuwe aanbieders heeft een blijvend effect op de juridische markt.
Relatiemanagement
De tijd dat een advocaat kon wachten op een telefoontje van de General Counsel met alweer een mooie en uitdagende opdracht is voorbij. Vandaag de dag verwacht de bedrijfsjurist dat advocaten goed op de hoogte zijn van welke veranderende wet- en regelgeving invloed heeft op de sector waarin de cliënt opereert en daar pro-actief naar handelen.
Frits Rebel, General Counsel van de Nederlandse Fortune 500 onderneming SHV, liet eind vorig jaar in een interview met het internationale tijdschrift Legal IT Today weten dat hij nooit wordt gebeld door advocaten als zijn onderneming in het nieuws is, of als er belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden in zijn sector. Een goed CRM systeem is volgens Rebel al genoeg om dit soort marktinformatie in bij te houden. Als de processen rondom CRM dan ook nog goed worden ingericht, kan een advocaat veel pro-actiever handelen en zo zijn cliënt laten merken dat sectorkennis, betrokkenheid en pro-activiteit hoog in het vaandel staan. Relatiemanagement dus.
Efficiëntie
Niet alleen juridische kennis is tegenwoordig een belangrijke factor in het selecteren van een advocatenkantoor door bedrijfsjuristen. Een goed voorbeeld hiervan is de discussie omtrent kennis van technologie. Casey Flaherty, General Counsel van Kia Motors America, onderwerpt alle advocaten die voor zijn bedrijf werken aan een technology audit, een simpele test waaruit moet blijken hoe goed een advocaat kan omgaan met algemene IT applicaties. Flaherty weigert op te draaien voor kosten die direct zijn terug te leiden op de slechte automatiseringskennis van advocaten.
Tot nu toe heeft hij negen advocatenkantoren onderworpen aan de audit, alle negen zijn gezakt. De test zou in theorie in een uur gemaakt kunnen worden. Het gemiddelde van de deelnemende advocaten lag echter op 5 uur. Een duidelijk voorbeeld van inefficiënt werken dat direct invloed heeft op de hoogte van de maandelijkse nota.
Flaherty staat niet alleen. Andere bedrijfsjuristen kijken ook naar deze ontwikkeling en momenteel werkt een aanbieder van trainingen voor advocaten aan een online versie van de audit zodat ook andere bedrijven gebruik kunnen maken van de test.
Samenwerken
Bedrijfsjuristen eisen dus een uitmuntende sectorkennis en efficiënte werkprocessen. De rol van advocaat is duidelijk aan het verschuiven van juridisch dienstverlener naar strategische business partner. Dat heeft ook invloed op de manier van samenwerken. Voldeed tot nu toe het versturen van het juridisch eindproduct per e-mail, vandaag de dag wil de bedrijfsjurist veel meer betrokken worden in de totstandkoming van de overeenkomst of het advies. Online samenwerken met behulp van gespecialiseerde client-portals en toegang tot know-how databases worden in toenemende mate belangrijke factoren in het selecteren van een advocatenkantoor.
De bal ligt nu bij de advocaten. Was het tot voor kort het advocatenkantoor dat alle regels dicteerde aan de opdrachtgever, tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. De bedrijfsjurist staat aan het roer en de advocaat moet steeds meer zijn best doen om een opdracht binnen te krijgen. Advocatenkantoren die snel op deze trend kunnen inspelen zullen de winnaars van de toekomst zijn.