Marjan Hermkes - Managing Director Epona: In mijn blog ‘De bedrijfsjurist bepaalt’ schreef ik er al over: de gouden eeuw van de advocatuur is definitief voorbij. Nieuwe cliënten komen niet meer aanwaaien en juridische vragen worden eerst voorgelegd aan Google LLP. Als die vorm van gratis advies niet de gewenste uitkomst biedt is er vast wel een online aanbieder van juridische diensten die tegen een sterk gereduceerd tarief soelaas kan bieden.

Complexe en uitdagende zaken worden niet meer standaard ondergebracht bij het “vaste kantoor”. De trouw van cliënten heeft ook zo zijn grenzen en het verlaagde budget voor juridische afdelingen van ondernemingen noopt de General Counsel om bij iedere juridische vraag de meest efficiënte en effectieve route te bewandelen om een antwoord of oplossing te vinden.

Klagen heeft geen zin en lost niets op, daar kunnen advocatenkantoren die sinds het uitbreken van de crisis de deuren hebben moeten sluiten over meepraten. De oplossing is toch echt binnen de advocatuur zelf te zoeken en draait om dezelfde twee woorden die de General Counsel ook gebruikt om rond te komen met zijn budget: efficiëntie en effectiviteit.

Efficiënte, oftewel doelmatigheid, laat zich omschrijven als de kortste route naar het uiteindelijke doel. Effectiviteit (doeltreffendheid) is in dat geval te vergelijken met het doel ook daadwerkelijk bereiken. Met andere woorden, efficiëntie gaat over de processen en effectiviteit over de uitkomst van die processen. Voor de voetballiefhebbers onder ons valt efficiënt EN effectief werken dus te vergelijken met een perfect uitgevoerde counter.

De vraag is dus hoe de advocaat vandaag de dag van succes naar succes countert. Daarbij kan hij gebruik maken van twee technieken die buiten onze landsgrenzen al met veel succes zijn toegepast: Legal Project Management en Legal Proces Improvement.

Efficiënt werken heeft dus als resultaat dat het doel snel wordt bereikt. Voor advocaten betekent dit dat het eindproduct voor de cliënt (advies, contract, enz.) snel en vakkundig wordt geproduceerd. Dit kan alleen als alle processen die worden gebruikt om dat doel te bereiken ook zo zijn ingericht dat overbodige stappen worden vermeden, met andere woorden: Legal Proces Improvement.

Effectief werken heeft als resultaat dat het doel überhaupt wordt bereikt: een tevreden klant die zonder budgetoverschrijdingen zijn opdracht op tijd en met succes afgerond ziet. Legal Project Management speelt hierbij een uiterst belangrijke rol. De opdracht van de cliënt moet worden gesplitst in een aantal taken die eventueel door verschillende advocaten kunnen worden opgepakt en uitgevoerd. De Legal Project Manager bewaakt de voortgang en deelt de individuele resultaten met het project team en (eventueel) de cliënt.

Zijn zowel de processen als de uitvoering daarvan op orde, dan is er sprake van een situatie waarbij de productiviteit optimaal is en de cliënten dientengevolge tevreden zullen zijn over werkwijze en resultaat. Kantoren die niet efficiënt willen werken omdat er zo minder uren in rekening kunnen worden gebracht gaan het in dit klimaat niet lang redden. De toekomst is daarentegen rooskleurig voor kantoren die over de korte termijneffecten (lagere declaraties) kunnen heenkijken en nog een derde techniek weten toe te voegen aan het repertoire: creativiteit.

Als alle processen zijn geoptimaliseerd en cliënten effectief worden bediend blijft er immers tijd over. Natuurlijk ligt het voor de hand om meer werk aan te nemen en zo de winstgevendheid te vergroten. Een andere optie is om de creativiteit de vrije loop te laten en te gaan nadenken over nieuwe juridische producten, andere vormen van dienstverlening, meer doeltreffende communicatie met de buitenwereld en ga zo maar door. Al counterend een monsterzege tegemoet!

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.