Rian Schmitz - Teamleider Marketing & Communicatie I-FourC: “Voor I-FourC is een papierloze werkomgeving de normaalste zaak van de wereld”, zo valt te lezen op de website. Zo ‘normaal’ is dat voor de advocatuur echter nog (lang) niet. Sterker nog: het volschrijven van notitieblaadjes en de berg papierwerk die heen en weer gaat tussen advocaat en secretaresse, is in deze sector eerder regel dan uitzondering. In de juridische sector wordt de noodzaak om digitaal te gaan werken echter steeds groter. Waar komt dit vandaan en wat betekent dit voor de toekomst?

Ontwikkelingen Rechtspraak
De juridische markt is vol in beweging op veel vlakken, waardoor het opsommen van alle ontwikkelingen een lastige taak wordt. Een aantal technologische zaken uitlichten is een betere optie, om zo aan te geven dat de juridische praktijk in de toekomst steeds meer te maken krijgt met vergaande digitalisering. Ten eerste is er al de eKantonrechter, gebaseerd op art. 96 Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering. Deze maakt het mogelijk conflicten digitaal op te lossen, van het digitaal aanleggen van het dossier tot een digitale beschikking/vonnis. Daarnaast is er het programma ‘Kwaliteit en Innovatie rechtspraak’ (KEI), dat in juridisch Nederland inmiddels zeer bekend is. Dit is nauw verbonden aan de door de Raad voor de Rechtspraak gestelde doelen voor het gebruik van ICT in de civiele procedure.

Optimaal inspelen op de vraag
Ook interessant is dat de Rechtspraak ervoor gekozen heeft hun nieuwe digitale systeem te bouwen volgens de scrum/agile-methode. Dit houdt in dat men in korte, overzichtelijke periodes (onderdelen van) de software bouwt en het tot dan toe gebouwde tussentijds toetst bij de gebruiker. Dit is een werkwijze die veel ICT-/softwarebedrijven zullen herkennen. Gevolgen van de digitalisering zijn onder andere de wijze waarop informatie binnen zaken uitgewisseld dient te worden en hoe een advocaat met de vertrouwelijkheid van gegevens om moet gaan; denk bij dit laatste onder meer aan cloud computing. Dit wordt nog eens onderstreept door de ‘Verordening op de advocatuur’ van de NOvA, waardoor advocaten(kantoren) verplicht zijn te beschrijven hoe ze aan bepaalde regels voldoen. Dit heeft onder andere betrekking op het snel vinden van dossiers, overzichtelijkheid / toegankelijkheid van gegevens en het indelen van dossiers op dezelfde wijze. Wanneer je weet dat deze aspecten van belang zijn binnen de advocatuur, is het inspelen hierop de volgende stap.

Digitale toekomst
Een toekomst waarin (nagenoeg) volledig digitaal wordt gewerkt, is voor een advocaat niet meer te vermijden. Dit moeten ze ook helemaal niet willen. Uiteindelijk zal het verlenen van rechtsbijstand, het geven van juridisch advies en het bemiddelen tussen burger en recht altijd centraal blijven staan. De wijze waaróp dit gebeurt, moet wel zo efficiënt en transparant mogelijk zijn. Papier en ongestructureerde informatievoorzieningen zijn dan eerder een belemmering. Eén ding is daarom zeker: papieren dossiers worden verleden tijd bij het moderniseren – oftewel: het toegankelijker, sneller, efficiënter en begrijpelijker maken – van juridische procedures. Op een gegeven moment wordt de advocatuur ook ‘tablet territorium’.

Lexxyn Groep

Lexxyn Groep is de totaal ICT-dienstverlener voor de juridische praktijk. Zes intensief samenwerkende partners bieden gezamenlijk alles wat de advocatuur, het notariaat en de deurwaarderij nodig hebben.