ICT voor de Juridische Praktijk

Nieuws & Evenementen


7/7/2021

Intervitair: de online marktplaats voor intervisie

‘Niemand doet het dus dan ga ik het maar doen’, dat was het uitgangspunt voor Gert om Intervitair op te starten: een online platform waarop ­advocaten een intervisie kunnen boeken bij één van de intervisieleiders die zich op het ­platform hebben aangemeld. Wat voor ons een verrassend initiatief lijkt - zeker voor een advocaat -, is voor Gert vanzelfsprekend. Frank Sijpkes (Lexxyn Groep & ICT Concept) gaat het gesprek aan met Gert over dit platform, waar niet alleen vraag en aanbod, maar ook de ­plat­formeconomie en traditionele ­juridische dienstverlening samenkomen.

Frank: ‘Hoe kom je erop om je als advocaat te wagen aan het bouwen van een platform? Het is niet niks om een dergelijke marktplaats technisch en commercieel goed te ontwerpen. Bij ons worden techneuten voortdurend bijgeschoold over technologische ontwikkelingen op dit gebied. Ik weet, dit doe je er niet zomaar bij.’

Gert: ‘Met ingang van 1 maart 2020 is zowel artikel 26 van de Advocatenwet als de Wijzigingsverordening kwaliteitstoetsen in werking getreden. Aan deze kwaliteitstoetsen moeten advocaten jaarlijks voldoen. Dit betekent dat je als advocaat moet deelnemen aan een vorm van gestructureerde feedback, zoals intervisie. Je komt met een groep advocaten bij elkaar en brengt praktijkcasussen in, zoals: ‘Hoe ga ik om met cliënten die niet betalen?’

Voor deze intervisies kun je vervolgens PO-punten behalen. Om te worden goedgekeurd als intervisie in de zin van kwaliteitstoetsen, moet deze aan een aantal strikte voorwaarden voldoen. Meest in het oog springend is de voorwaarde dat de intervisie moet worden voorgezeten door iemand die hiervoor is opgeleid door de Orde van Advocaten: de gespreksleider.

Ik was één van de opgeleide gespreksleiders en was dus vanaf maart 2020 bevoegd om intervisies te begeleiden. De vraag was alleen: ‘Aan wie?’ Om mij heen zag ik meer intervisiebegeleiders worstelen met de vraag hoe zelfstandig aan ‘intervisiegroepjes’ te komen. Hier zelf acquisitie voor voeren kon eigenlijk financieel niet – want, in de tijd dat je dat doet kan je als advocaat beter gewoon gaan werken – , maar als er één platform zou zijn waarop intervisiebegeleiders zich alleen maar gratis hoefden aan te melden, zou dit anders zijn.

Zo ontstond het idee van een marktplaats; een plek waar gespreksleiders hun intervisies aanmaken en aanbieden en deelnemers zich inschrijven. Het platform regelt alles: inschrijving, facturatie, promotie etc. Zelfs de certificaten kunnen gespreksleiders via dit platform regelen. Wij krijgen een vast percentage per intervisie, de rest is voor de organiserende gespreksleider.’

Frank: ‘Tijdens het proces van idee tot ontwikkeling, ben je vast tegen wat uitdagingen aangelopen. Kun je daar iets over vertellen?’

Gert: ‘Ik heb een licht technische achtergrond, maar hiervoor had ik vaklui nodig. Ik heb samen met een betrokken ICT-er lang gezocht en uiteindelijk een ontwikkelaar van een reeds bestaand platform in de arm genomen. Als ik dat zelf had moeten bouwen was ik direct al drie ton armer geweest. Maar ook het ombouwen naar ons platform ging niet over één nacht ijs. Je krijgt steevast te maken met bugs. Boekten we in de testfase een intervisie dan stond de datum op 1 januari 1970. Ook na één van de laatste updates dit jaar, waarbij het mogelijk geworden is jaarabonnementen af te sluiten op het platform, ging er in eerste instantie het één en ander mis. Gelukkig is alles opgelost.’

Frank: ‘In hoeverre is corona van invloed geweest? Er kwam een boost aan online meetings, maar ik begrijp dat deze intervisies fysiek moeten plaatsvinden?’

Gert: ‘Tijdens corona heeft de Orde iets bijzonders gedaan. Normaal moet je acht punten per jaar aan intervisie behalen. Dit is in 2020 gehalveerd tot vier punten. Daarnaast heeft de Orde onder voorwaarden tot het eind van dit jaar online intervisies mogelijk gemaakt. Via Intervitair worden momenteel vooral online intervisies aangeboden.’

Frank: ‘Dat lijkt mij een efficiënte manier om deze intervisies vorm te geven. Je hebt niet te maken met reistijden, huur van externe locatie etc. Uit het Lexxyn onderzoek dat we onlangs uitvoerden, blijkt dat door corona kantoren de bedrijfsvoering echt wel anders willen aanpakken. Zo zal online werken gemeengoed blijven. Verwacht je dat online intervisies mogelijk blijven?’

Gert: ‘Ik heb in de praktijk gezien hoe goed dit werkt en ben er echt een voorstander van, evenals de meeste gespreksleiders. Toch begrijp ik natuurlijk dat niet iedereen voorstander is en ken ik ook de beperkingen. Ik vind dat mensen vooral de keuze moeten hebben.’

Frank: ‘Ik kan me voorstellen dat het doorontwikkelen en promoten van Intervitair veel tijd en energie kostte. Ik kom regelmatig advocaten met legal tech ideeën tegen, alleen kiezen de meesten dan toch voor de zekerheid als advocaat. En jij, kun jij je tijd niet beter stoppen in je werk als advocaat?’

Gert: ‘Ik ben met plezier advocaat, maar kom in mijn werk of daarbuiten regelmatig zaken tegen waarvan ik denk: ‘Dat kan anders’. Ik heb naast Intervitair nog meer ideeën op de plank liggen dus wie weet… Het uitwerken van je eigen idee is heel leuk om te doen, vooral als je ziet dat het aanslaat. Maar stoppen als advocaat? Nee echt niet. Ik ben bovenal een advocaat, en juist die combinatie met techniek vind ik harstikke leuk.’

Dit artikel is ook gepubliceerd in het Lexxyn Groep magazine Legal&Tech editie 2. Het volledige magazine kunt u hier lezen.

ICT Concept helpt klanten bouwen aan hun succes door het ontwikkelen en leveren van efficiënte en effectieve ICT-oplossingen.
http://www.ict-concept.nl

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook