ICT voor de Juridische Praktijk

Blog


18/12/2019

Samen verder. Punt.

Ben van Hengstum - Directeur NEXTlegal: in de afgelopen jaren hebben Devoon en Trivium Software gewerkt aan een intensieve samenwerking. Met als hoogtepunt een fusie van beide bedrijven die op 7 november van dit jaar wereldkundig werd gemaakt. Is dat wel verstandig? Door verschillende specialismen samen te voegen verdwijnt in principe het specialisme. Even terug- en vooruitkijken.

Specialisten
Trivium Software heeft zich sinds de oprichting in 1997 uitsluitend en alleen gefocust op de advocatuur. En bedrijfsjuristen uiteraard. Een focus die niet te onderschatten valt. De eisen die worden gesteld aan geïntegreerde software voor de advocatuur is pittig te noemen. Wie de illusie heeft dat het niet meer kan zijn dan wat uren registreren, beetje declareren en het bijhouden van een dossier komt bedrogen uit. Advocaten en hun ondersteuners hebben veel meer dan dat nodig om de organisatie soepel te laten lopen. De details zal ik jullie hier besparen, maar neem aan dat het werk voor specialisten is.

Notariaat uitstekend geautomatiseerd
In het notariële domein is het niet anders. Devoon heeft zich sinds het jaar 2000 gespecialiseerd in het ondersteunen van notariskantoren in alles wat zij voor hun cliënten kunnen betekenen. Waar je destijds nog goed kon scoren met het slim genereren van akten, heeft de volledig geïntegreerde software zich enorm ontwikkeld. Met vele koppelingen met al dan niet openbare registers bijvoorbeeld. En het opbouwen van een volledig dossier dat zichzelf bewijst, inclusief alle registratie en inzagen van dien. Nog afgezien van de adequate registratie en declaratie van alle werkzaamheden die tot een transactie leiden. Specialistenwerk.

Verschillen
Tussen werkzaamheden van de beide beroepsgroepen en hun uitgangspunten zijn veel verschillen te vinden. De cliënt is meestal het uitgangspunt voor de advocaat. Daarmee bouwt hij een relatie op en als er advies nodig is, of de cliënt heeft zich al dan niet onhandig in de nesten gewerkt, springt hij in de bres.
De notaris biedt zijn cliënten de benodigde rechtszekerheid als een transactie tot stand moet worden gebracht en helpt bij het netjes regelen van familiaire zaken. In grote lijnen dan; mijn doel is niet om hier volledig te zijn, maar om aan te geven dat beide beroepsgroepen verschillende uitgangspunten hebben.

Overeenkomsten
Het aanwijzen van verschillen is vaak de kunst niet. Het zien van overeenkomsten daarentegen is nog wel eens een uitdaging. Als de werkzaamheden worden platgeslagen en geprojecteerd op (digitale) werkprocessen blijken de overeenkomsten groter dan je misschien zou vermoeden. In grote lijnen hebben we het dan over relatiebeheer, dossierbeheer, documentenregistratie en -productie, het registreren en declareren van uren. En financiële administratie uiteraard. Alles met een eigen twist, eigenaardigheden en beroepseisen.

Devoon en Trivium Software
De beide organisaties, elk gespecialiseerd in een specifieke doelgroep, vertoonden een gelijke structuur. Ontwikkeling van software, accountmanagement, consultancy voor scholing, instructie en inrichting, helpdesk en ondersteunende diensten. Daarbij werd ook nog eens gebruik gemaakt van hetzelfde ontwikkelplatform en backoffice. En gelijke waarden en normen; streven naar uitmuntende service en tevredenheid van klanten. Het was dan ook een buitengewoon logische stap om samen te werken en deze samenwerking te laten resulteren in een fusie.

Specialisten
Softwarespecialisten in de juridische sector versterken elkaar en dat uit zich in de software. Door de input van het notariaat kunnen advocaten en hun ondersteuners gebruik maken van slimme documentenproductie, huisstijlbewaking en koppelingen met registers als KvK, CCBR en Kadaster.

En gebruikelijke functionaliteiten uit de advocatuur, zoals een maandelijkse declaratierun om onderhanden werk uit te declareren, gedetailleerde medewerkers prestatierapportages, uitgebreide tariefstructuren en een iDeal koppeling blijken waardevolle toevoegingen voor het notariaat. Om maar wat voorbeelden te noemen. En dan heb ik de combinatie van advocatuur en notariaat in één kantoor nog niet eens genoemd.

Versterkt
De stelling dat door specialismen samen te voegen het specialisme verdwijnt, wordt door de samenvoeging van beide organisaties tot NEXTlegal beslist niet onderbouwd. Sterker nog, de specialisatie wordt versterkt, verbeterd en uitgebouwd. De specialisten van NEXTlegal zijn nog maar net uit de startblokken. De komende jaren zal de uitwisselingen van specialismen verder resulteren in complete oplossingen voor de juridische praktijk en zullen NEXTassyst en NEXTmatters het hart vormen van een groeiende community van kantoren. Het digitale hart, om precies te zijn.

Bent u benieuwd naar wat de specialisten van NEXTlegal voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op. We luisteren graag naar uw wensen en zijn altijd bereid om uw kantoor een stap verder in de toekomst te helpen.

Ben van Hengstum is binnen de Lexxyn Groep als directeur verantwoordelijk voor NEXTlegal. Het is een rasechte ondernemer en zelfstarter. Door zijn achtergrond -ICT infrastructuur-, hands-on mentaliteit en actuele kennis van de juridische markt en de producten is hij in staat om met gesprekspartners tot een mooie oplossing te komen. De dagelijkse praktijk geeft voor hem regelmatig aanleiding om kritisch over de branches en de rol die zijn bedrijven vervullen te schrijven.

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook