ICT voor de Juridische Praktijk

Blog


27/5/2020

Klantcontact in het nieuwe normaal

Als eigenaar van Helder Telecom & ICT weet ik als geen ander dat ondernemen spannend kan zijn. Beslissingen die je neemt kunnen grote impact hebben op je medewerkers, maar ook op je klanten. En een crisis als deze kan het een ondernemer toch wel erg moeilijk maken. 

Maar wanneer je er objectief naar kijkt, dan zorgt deze pandemie ook voor een interessante periode. Je ziet aan onze overheid, die moet sturen op de achteruitkijkspiegel, dat de hele situatie lastig is om te managen. En dat is voor een organisatie natuurlijk niet anders. Bovendien ben je als organisatie enorm afhankelijk van de beslissingen die de overheid neemt, en wil je met het oog op de toekomst, deze maatregelen toch zoveel mogelijk in acht nemen.  

Maar tijdens deze crisis zie je juist ook dat organisaties weer worden gedwongen creatief te zijn, hun businessplan te heroverwegen en aan te passen naar “het nieuwe normaal”. Mede daarom biedt deze crisis ons ook kansen! 

We zien dat veel bedrijven/kantoren zoekende zijn naar een nieuwe manier van werken. De eerste ad-hoc aanpassingen zijn gedaan, nu is het zaak om een goede lange termijn aanpak neer te zetten.
 Digitale alternatieven worden geïmplementeerd en men maakt ze binnen no-time eigen. 

Op het gebied van thuiswerken en contact onderhouden met klanten door middel van moderne communicatiemiddelen, kan Helder Telecom & ICT als geen ander hierin in oplossingen voorzien. 

Thuiswerken 
Binnen het bedrijfsleven zie je dat thuiswerken echt een groot onderdeel is van dit nieuwe normaal. Ik denk dat, ook als de maatregelen verder versoepeld worden, het percentage werknemers wat thuiswerkt hoger zal liggen dan voor de crisis.  

En dat thuiswerken heeft enorm veel (economische) voordelen! Je hebt geen reistijd meer, en voor degenen die wel moeten forenzen geldt dat de reistijd een stuk korter is, door naar verwachting lagere filedruk. Werk je thuis, dan kan je de dag een stuk flexibeler indelen. En bovendien heb je in veel gevallen minder afleiding van collega’s. Een kantoor heeft minder vaste werkplekken nodig, een flexwerkplek volstaat immers ook.  

Natuurlijk kleven er op het eerste oog ook nadelen aan het thuiswerken. Veel mensen hebben behoefte aan “watercooler talk” of de gezamenlijke lunch. Die zijn ook niet echt vervangbaar. Maar de werkinhoudelijke zaken zijn steeds minder een probleem aan het worden. De praktijk heeft inmiddels geleerd dat door de verwachtingen tussen werkgever en werknemer goed vooraf uit te spreken, en de werknemer te voorzien van de juiste technologische hulpmiddelen, thuiswerken ook zeer efficiënt kan zijn.  

Het contact met uw relaties onderhouden 
Ook de accountmanagers van Helder Telecom & ICT waren gewend om belangrijke gesprekken met klanten face-to-face houden. Maar contact onderhouden met de klant kan natuurlijk op tal van manieren, ook vanuit huis of vanaf een flexwerkplekBovendien hoef je niet gebonden te zijn aan je vaste telefoon. Er zijn (cloudtelefooncentrales die applicaties hebben voor gebruik op de laptop of vaste computer en/of je mobiele telefoon, zodat je zonder dat je dat vaste toestel nodig hebt, toch overal bereikbaar bent. 

Een aanvulling hierop is de vast-mobiel integratie waarmee je een mobiel toestel aanmeldt op de telefooncentrale alsof het een bureautoestel is. Voordeel hiervan is weer dat je zonder het gebruik van een app ook bereikbaar bent op je mobiele telefoon. Daarnaast kun je door de telefooncentrale weer verder te integreren met platforms als Microsoft Teams ook via chat, audio en video contact hebben met collega’s en personen buiten je organisatie.  

Tal van mogelijkheden dus, en dan heb ik het nog niet eens over webinars, digitale producttrainingen, instructievideos et cetera gehad. Dit zijn allemaal manieren die het directe contact vervangen. Natuurlijk zijn er bedrijven die hier al jaren mee bezig zijn, maar veel anderen hebben die evolutie nog niet gemaakt. Genoeg opties dus om in contact te komen en te blijven met uw klant!  

Webinar terugkijken 
In ons webinar “Klantcontact in het nieuwe normaal” is onze salesmanager Dennis de Vries uitgebreider op de coronacrisis en deze klantcontactmogelijkheden in gegaan. Door dit formulier in te vullen kunt u dit webinar in zijn geheel terugkijken. Uiteraard mag u ook altijd contact met mij of met mijn collega Dennis opnemen om te sparren over de opties die wellicht voor uw organisatie handig en toepasbaar zouden kunnen zijn.  

Dimmen Wesdijk is directeur en eigenaar van Helder Telecom & ICT. Dé telecomorganisatie met een totaalpakket aan werkplekoplossingen voor de juridische sector. Met een duidelijke visie op de telecomsector schrijft hij met name over mogelijkheden & oplossingen die interessant kunnen zijn voor de klanten en relaties van Lexxyn Groep.

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook