ICT voor de Juridische Praktijk

Blog


27/1/2021

ICT voor juristen: de schaar of de tondeuse?

Gelukkig zijn de kappers weer open, want de laatste maanden zag ik behoorlijk wat “corona kapsels”. Hetzelfde model als voor de sluiting van de kapsalons, maar dan wat langer en meer verwildert. En dat zette mij aan het denken: ik kan met wat huisvlijt oook even snel de tondeuse er langs halen, maar eigenlijk wil ik gewoon een specialist aan het werk zien. Het resultaat lijkt op het oog hetzelfde, mijn haar is korter. Maar toch denk ik dat de kapper mijn haar uiteindelijk beter knipt dan dat ik het met een snelle tondeuse actie voor elkaar krijg.

The devil is in the details

En zo is het ook met ICT voor de juridische praktijk. Er zijn bepaalde finesses in de advocatuur, notariaat en deurwaarderij die niet iedere ICT-partner direct zal doorzien. U kunt met elke laptop een bezwaarschrift schrijven of een akte opmaken, en u kunt met elke printer een dagvaarding of oprichtingsakte uitprinten, waar u deze ook koopt.

Maar wat gebeurt er als diezelfde laptop of printer stukgaat op het moment dat u hem het hardste nodig heeft? Begrijpt uw systeembeheerder wat het voor u als notaris betekent als er om 14:55 uur opeens geen verbinding meer is met het Kadaster? Een goede ICT-partner voor een juridisch professional kent de processen van de praktijk en spreekt zijn/haar taal. Dat is het verschil tussen de schaar van de specialist en de tondeuse van thuis, the devil is in the details.

Samenwerking met uw softwareleverancier

En dan is er nog de softwarekant van uw praktijk. Een systeembeheerder die zich enkel toelegt op de ondersteuning van de door hem geleverde diensten, zal u bij een probleem met uw software van het kastje naar de muur gaan sturen. Kunt u vanuit Word wel printen, maar niet vanuit uw Praktijk Management Systeem? Dan doet de printer het, dus moet u het maar aan uw PMS-leverancier vragen.

Daar bent u natuurlijk niet mee geholpen als uw cliënt net op de stoep staat om de contracten te ondertekenen waar u 6 maanden aan heeft gewerkt. Een goede ICT-partner voor de juridische praktijk onderhoudt dus ook nauw contact met de softwareleveranciers die voor uw kantoor van belang zijn.

Die samenwerking tussen systeembeheerder en softwareleverancier, in combinatie met de kennis van uw kantoorprocessen, onderscheidt de algemene ICT-partner van een échte ICT-partner voor de juridische praktijk. Bij ICT Concept werken we nauw samen met onze Lexxyn Groep Partners om een optimaal ICT-platform te bieden voor hun software en uw kantoor. Maar ook met de softwareleveranciers en beroepsorganisaties buiten de Lexxyn Groep onderhouden we contact. Alles om ervoor te zorgen dat uw kantoor optimaal functioneert en uw cliënten dankzij onze digitaliseringsoplossingen altijd goed geholpen kunnen worden.

Tags:  blog ICT Concept
Hendri van Norden is Directeur Sales en Marketing bij ICT Concept en Partner binnen de Lexxyn Groep. Hij adviseert in zijn dagelijks leven op ontwapende wijze professionals in de juridische sector, accountancy en het MKB. Hij wordt heel gelukkig van het uitdenken, ontwerpen en bouwen van ICT-oplossingen op maat. Achter zijn glimlach gaat een oceaan aan specialistische ICT-kennis schuil. En deze kennis deelt hij niet alleen met collega’s en klanten, maar ook met leergierige beslissers in de markt. Zijn presentaties zijn van hoog technisch niveau, maar kenmerken zich door helderheid, humor en toegankelijkheid.

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook