ICT voor de Juridische Praktijk

Blog


21/1/2015

De notaris als sales manager: happy hunting of toch maar een behouden vaart?

Eric van Ham - Business Development Manager Devoon: Het nieuwe jaar is gestart en we kijken weer vooruit.  Als commerciële organisatie ga je targets stellen en acties plannen. Zeker na lastige jaren willen we de organisatie op scherp zetten. Waar liggen de kansen en hoe kunnen deze het beste verzilverd worden. Er wordt een klap op gegeven en gas erop, happy hunting!

Voor het notariaat zal dit te ver gaan, maar lekker achterover leunen en vertrouwen op een behouden vaart is niet meer van deze tijd. Ook het notariskantoor moet zich profileren en haar doelgroep activeren. Dit vereist proactief handelen; weten wat er speelt, bepalen hoe je daarop inspeelt en van je laten horen. Je zult je zeker algemeen moeten laten zien, zoals deelnemen aan bijeenkomsten waar jouw doelgroep is, cliënten actief informeren, etc. Maar ook een heel gerichte klantbenadering op basis van historische informatie is een noodzaak. Uw notariële administratie bevat een schat aan informatie en de kunst is om deze informatie effectief te benutten om kansen te creëren. Dossierbeheer krijgt hiermee een totaal andere dimensie. Een gesloten dossier mag niet onder in de lade verdwijnen, maar moet gezien worden als een blijvende bron van informatie.

Al zal die titel niet op het visitekaartje komen te staan, krijgt de notaris in zekere zin de rol van sales manager toebedeeld. Niet over-commercieel, maar één die met een scherpe visie een vriendelijke balans weet te vinden om meer te halen uit het bestaande netwerk. Hiervoor lijkt de historische informatie ondoorgrondelijk en blijft dan vaak ook ongebruikt. Het notariële pakket assyst is hierop voorbereid. Het biedt zeer praktische functionaliteit, juist om die waardevolle bron van informatie aan te boren.

Met een enorm drukke decembermaand achter de rug, is het een hele geruststelling dat die informatie beschikbaar is waarmee het jaar succesvol kan worden. U kunt inzetten op een behouden vaart, maar wel één op een modern cruiseschip met veel tevreden klanten aan boord.

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook

Wat zijn de plannen op het gebied van digitalisering van de Nederlandse Advocatuur? U leest het in onze Benchmark.

Download gratis