ICT voor de Juridische Praktijk

Blog


3/11/2022

Is de advocatuur eindelijk klaar voor fixed fees?

Notaris- en accountantskantoren werken steeds vaker met vaste tarieven voor hun dienstverlening. De advocatuur blijft daarin achter en daarover wordt al jaren gediscussieerd. Fixed fees zijn ook voor deze beroepsgroep mogelijk. De succesvolle toepassing ervan wordt door technologie - zoals de Modellengenerator- gefaciliteerd.

Advocaten worden zich er steeds beter van bewust dat de consumentenverwachting is veranderd. Steeds vaker wordt verwacht dat ook de advocatuur inmiddels voldoende data heeft verzameld - en technologie ter beschikking heeft - om deze prijsstructuur aan te bieden. Toch biedt slechts een enkeling vaste tarieven aan. Waarom is dat?

Pluspunten van vaste tarieven

Een alternatief voor het uurtje-factuurtje is het werken met een vast tarief. Hierbij wordt een juridisch advies tegen een vooraf vastgesteld tarief uitgevoerd. Deze prijsstructuur brengt diverse pluspunten met zich mee:

  • Ten grondslag aan goed doordachte vaste tarieven, liggen gestandaardiseerde werkprocessen. Voordat een goede vaststelling van het tarief - en de uitvoering van een opdracht binnen dit tarief - kan plaatsvinden, dient een kantoor een gestandaardiseerde, geautomatiseerde werkwijze te hebben. Dit draagt bij aan de verdere innovatie van het kantoor.
  • Juridische professionals worden verplicht om efficiënt met hun tijd om te gaan.
  • Cliënten verlangen een dergelijke vernieuwing van de advocatuur. Vaste prijzen zorgen voor duidelijkheid en transparantie. Dit zorgt voor minder discussie over de factuur, wat leidt tot een positieve klantbeleving.
  • Het aanbieden van fixed fees kan van doorslag gevend belang zijn bij het binnenhalen van een opdracht.

Toch wegen deze voordelen in veel gevallen niet op tegen de angst om te veranderen, ondanks dat ik van mening ben dat het tijd is dat cliënten duidelijkheid, transparantie en inzicht krijgen. Zij kunnen namelijk steeds meer zelf of zoeken net zolang – vaak online – tot een concurrent of een online tool hetzelfde, goedkoper kan. Ze zijn mondiger, veeleisender en bovenal steeds kundiger door slim gebruik te maken van de hedendaagse technologie. En daar dient u – hoe moeilijk soms ook – als kantoor in mee te gaan. Maar hoe pakt u dat aan? Ten eerste door automatisering een kans te geven.

Technologische mogelijkheden

Eén van die technologische mogelijkheden is een slimme contractgenerator zoals de Modellengenerator: een innovatieve tool voor het opstellen van up-to-date overeenkomsten, waarmee u binnen een mum van tijd een foutloos, juridisch 100% kloppend, document oplevert. Met als bijkomend voordeel dat ondersteunend personeel deze overeenkomsten kunnen opstellen; snel en foutloos.

De betreffende overeenkomst, denk aan een aandeelhoudersovereenkomst of arbeidscontract, wordt aan de hand van een aantal intuïtieve vragen ingevuld en door de advocaat met een eenvoudige audit gecheckt en verstuurd.

Het op een dergelijk manier inzetten van hedendaagse tools biedt zes voordelen:

  1. De cliënt krijgt wat hij vraagt: foutloos maatwerk voor een vast bedrag.
  2. Door deze klanttevredenheid krijgt u meer opdrachten.
  3. U biedt weloverwogen en goed gecalculeerde producten aan.
  4. Meer werk met een gezonde marge betekent meer omzet.
  5. Door dit als nieuwe dienst aan te bieden behaalt u voordeel op concurrentie.
  6. Door het automatiseren van werk houdt u meer tijd over die u in andere zaken kunt investeren.

Eerder schreven we al eens een blog over waarom de Modellengenerator ook interessant is voor de advocatuur. Daarin staat de meerwaarde voor deze sector uitgebreid beschreven. Het komt erop neer dat u met de inzet van bijvoorbeeld een contractgenerator naam en faam als modern, klantgericht, meedenkend en flexibel kantoor krijgt; kernwaarden waar de klant vandaag de dag prijs op stelt. Wat houdt u nog tegen?

Hendri van Norden is Directeur Sales en Marketing bij ICT Concept en Partner binnen de Lexxyn Groep. Hij adviseert in zijn dagelijks leven op ontwapende wijze professionals in de juridische sector, accountancy en het MKB. Hij wordt heel gelukkig van het uitdenken, ontwerpen en bouwen van ICT-oplossingen op maat. Achter zijn glimlach gaat een oceaan aan specialistische ICT-kennis schuil. En deze kennis deelt hij niet alleen met collega’s en klanten, maar ook met leergierige beslissers in de markt. Zijn presentaties zijn van hoog technisch niveau, maar kenmerken zich door helderheid, humor en toegankelijkheid.

Neem contact met ons op

Lexxyn Groep
Paterserf 3
4904 AA Oosterhout

088 002 84 00
info@lexxyn.nl

Contact

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter LinkedIn Facebook

Wat zijn de plannen op het gebied van digitalisering van de Nederlandse Advocatuur? U leest het in onze Benchmark.

Download gratis