Artificial Intelligence tools

Voorbeelden van deze tools zijn ChatGPT en Google Bard voor tekst, en MidJourney en Dall-E voor afbeeldingen. Op de cover van ons vorige magazine hadden we een collectie afbeeldingen staan, gemaakt met AI. We zijn nu 6 maanden verder, en als ze zeggen dat innovatie snel gaat dan is Generative AI de koploper. In die 6 maanden tijd zijn de tools om afbeeldingen te maken in staat geworden om in plaats van karikaturen levensechte mensen te maken. Nog steeds worden er foutjes gemaakt in zo’n plaatje, maar ook echte mensen hebben zo hun schoonheidsfoutjes. En de meeste foutjes die ik tot nu toe zag, zijn net als bij echte mensen met Photoshop te repareren.

U kijkt als jurist waarschijnlijk met meer interesse naar bijvoorbeeld ChatGPT. Want wat gaan deze tools voor uw praktijk betekenen? Ik heb er meer over geschreven in mijn column in de nieuwste uitgave van ons magazine. Het komt erop neer dat uw werk in de toekomst gaat veranderen, maar wel ten goede. U spendeert straks, als u AI slim inzet, weer meer tijd aan uw cliënt dan dat u doorbrengt achter uw computer.

Gaan er door AI banen in de juridische sector verloren?

Net als er steeds minder mensen aan lopende banden staan in fabrieken, zo doen straks ook minder mensen “productiewerk” op kantoor. Maar in een overspannen arbeidsmarkt zou ik dat voor nu vooral als een zegen zien, omdat die mensen dan beschikbaar komen voor ander werk. Als de arbeidsmarkt weer tot rust is gekomen krijgen we (als ik die term maar weer eens uit het stof mag halen) “het nieuwe normaal”. Namelijk een arbeidsmarkt waarin AI geen mensen vervangt, maar waarin mensen die geen AI gebruiken vervangen worden door mensen die AI gebruiken. Simpelweg omdat ze productiever zijn. Ervaring met AI geeft je straks gewoon een streepje voor op de arbeidsmarkt.

Zelf pas ik AI in ieder geval veelvuldig toe in mijn dagelijks werk. Ik ben ook zo’n creatieve kenniswerker die zichzelf ooit onvervangbaar door computers achtte. Ik gebruik het voor taal/spelling checks, het ‘scherper’ krijgen van teksten, of het doorbreken van writers blocks. Ook zult u in ons magazine een aantal afbeeldingen zien die we met MidJourney hebben gemaakt. Die dame op de cover van ons magazine bijvoorbeeld? N(i)et echt.

Dit artikel staat ook in Legal&Tech 6, het volledige magazine kunt u hier downloaden.


Tom Jansen

Tom Jansen

Marketing Manager Lexxyn Groep

Als Marketing Manager is Tom verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van Lexxyn Groep. Met een technische en communicatie achtergrond schrijft hij met name over de technologische en bedrijfskundige ontwikkelingen die interessant zijn voor de juridische sector.