Gemiddeld gebruiken we 9 verschillende apps per dag om ons werk te kunnen doen. Dat is dus over de dag heen een hoop schakelen en klikken tussen schermpjes. Het is voor gebruikers dan ook fijn als het aantal apps dat men nodig heeft, gereduceerd kan worden. Zo zullen veel medewerkers momenteel om te communiceren met collega’s en cliënten gebruik maken van verschillende applicaties: Teams is één van de populairste applicaties om intern mee te communiceren, maar de softphone - of het bureautoestel - blijven nodig om externe telefoontjes te ontvangen en om uit te bellen.

Wist u dat u met een handige integratie uw interne- en externe telefonie voortaan bijna volledig via één applicatie, Microsoft Teams, kunt laten verlopen?

Alles in één applicatie

Hoe minder applicaties we nodig hebben om te communiceren, hoe overzichtelijker alles wordt. Door Teams te integreren met telefonie wordt het mogelijk om oproepen die binnenkomen op uw interne kantoornummer te beantwoorden in Microsoft Teams en om externe nummers te bellen vanuit de Microsoft Teams applicatie. Daardoor is het ook makkelijker om onderling naar elkaar door te verbinden en om te zien of collega’s beschikbaar zijn of bijvoorbeeld al in een call zitten.

Bij het doorverbinden vanuit bijvoorbeeld uw “traditionele” softphone was u beperkt tot het doorverbinden naar bijvoorbeeld een intern kantoortoestel of mobiel nummer. Maar via Teams krijgt u daar nu een derde optie bij. Dat is fijn, want de ervaring leert dat veel collega’s tegenwoordig beter bereikbaar zijn via Teams dan via bijvoorbeeld de softphone of het bureautoestel. Alle functionaliteiten zitten dan ook in één schil, die van Microsoft Teams. Onderstaand filmpje van T-Mobile illustreert de belangrijkste functionaliteiten:

 

 

 

 

 

 

Eenvoudiger beheer en minder hardware

Het werken met minder apps houdt uw IT ook beheersbaarder. Er hoeven minder applicaties onderhouden te worden, wat ook weer minder beveiligingsrisico’s met zich meebrengt. De Teams integratie is bovendien zo volledig, dat ook voor bijvoorbeeld de receptie er een volwaardige bedienpost geboden kan worden. Dat betekent dat de receptie geen lomp bureautoestel meer nodig heeft, maar af kan met een headset en vervolgens iedereen binnen het kantoor onder één klik van de muis beschikbaar heeft.

Bovendien ervaren gebruikers het hebben van minder applicaties voor het uitvoeren van dezelfde taken vaak als prettiger, omdat ze minder hoeven rond te klikken en te zoeken. Een oproep die binnenkomt op het vaste nummer kan nu zonder omslachtige handelingen doorgezet worden naar elke gebruiker met een Teams account binnen het kantoor. Dat is zeker in combinatie met thuis of mobiel werken een grote efficiëntiewinst. De cliënt kan u blijven bereiken via het bekende nummer zoals hij/zij dat wil, en u kunt opnemen of terugbellen via de bekende Teams applicatie.

Wilt u meer weten over deze integratie en de mogelijkheden voor uw kantoor? Neem contact op met Helder Telecom & ICT voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Dit artikel staat ook in Legal&Tech 5, download nu het volledige magazine.